Výkonných elektrických kolobežiek je už neskutočné množstvo a orientovať sa v nich vie len skutočne ostrieľaný fanúšik. X-Tron T10 Pro prichádza pre tých, ktorí nechcú vysoliť za výkonnejší stroj dve tisícky, no stále sa chcú poriadne vyblázniť.
Tento model má parádnu akceleráciu, ani sa nenazdáš a už máš na displeji hodnotu 55 km/h. Kolobežka je naozaj svižná, perfektne ovládateľná a aj napriek len 52 V systému ťa prekvapí svojou silou. Má však aj svoje muchy, keďže sa jedná o lacnejší stroj z Číny.
Kde ju môžeš kúpiť?
Elektrokolobežku X-Tron T10 Pro má najvýhodnejšie overený predajca Banggood a to priamo v českom sklade. Odtiaľ ti príde za pár pracovných dní, v našom prípade to bolo xx dní. DPH aj clo riešiť samozrejme nemusíš, o všetko sa postará predajca.
Objednali sme ju 12. augusta (odoslanie zo skladu 13. augusta) a doručená presne na adresu bola kuriérom UPS 20. augusta. Zažili sme už aj rýchlejšie doručenie veľkých balíkov z EÚ skladov, no predajca dodržal termín dopravy do jedného pracovného týdžňa.
X-Tron T10 Pro kolobežka
Expresné doručenie z českého skladu bez cla a DPH.
Tento produkt ti bude doručený expresne z lokálneho českého skladu. Dodanie z Česka väčšinou trvá 7-10 dní a doručuje kuriér. Pri dodaní už neplatíš žiadne poplatky navyše, žiadne clo ani DPH.
Balenie by bolo v poriadku, len keby…
Ako inak, recenziu začneme balením. To nebolo v prípade X-Tron T10 Pro ideálne. Všetko bolo v poriadku, až na prasknutú, resp. rozbitú napájaciu skrinku, ktorá sa poškodila počas prepravy. Neboli sme jediní, komu sa to pri tomto modeli stalo, rovnaký problém mal aj známy youtuber Karotka. Naša porucha však nebola tak vážna a rýchlym zapáskovaním bola skrinka zasa relatívne v poriadku.
Je to chyba, ktorá by sa určite nemala objavovať ani pri takýchto lacných čínskych elektrických kolobežkách. My sme dali predajcovi echo a dúfame, že sa to ďalším zákazníkom nestane. Takýto problém sa ale dá vyriešiť a kolobežka fungovala stále bez problémov.
Po vybratí z krabice je zloženie kolobežky veľmi jednoduché a stačí len zdvihnúť riadidlá, namontovať smerovky, namontovať displej s napájacou skrinkou a najmä, pripevniť všetky skrutky, na ktoré máš dosah. Toto odporúčame robiť naozaj pri všetkých čínskych elektrických kolobežkách, neraz sme našli takmer úplne voľné dôležité skrutky!
Parádna akcelerácia a slušný výkon
Hneď prvú pozitívnu vlastnosť, ktorú si pri tomto modeli všimneš je jednoznačne jeho svižnosť. X-Tron T10 Pro má parádnu akceleráciu a aj pri váhe jazdca 80 kg jazdí naozaj rýchlo. Maximálna rýchlosť, aj za pomoci klesania, bola v našom prípade až 63 km/h, výrobca uvádza 60 km/h. Už po chvíľke od odpichu máš na displeji 50 km/h a ani sa nenazdáš.
Citlivosť plynovej páčky je dobre nastavená, síce na začiatku pridávania je krátky mŕtvy bod, kedy kolobežka nič nerobí, no napríklad pri Laotie modeloch sme zažili horšie nastavené plynové páčky, takže toto je v poriadku.
Na kolobežke je možné vypnúť jeden motor a ísť len na zadný, čo odporúčame robiť len pri rozbehu. V kopci sa jeden motor môže ľahko zataviť. Taktiež je možné prepnúť na ECO režim, čo je jedna z možností na rozbeh alebo na šetrenie batérie. Taktiež je možné vybrať si z troch jazdných režimov, ktoré obmedzujú rýchlosť. Tretí najrýchlejší režim ti dovolí ísť maximálnou rýchlosťou až 60 km/h.
Reálny dojazd je celkom slušný
Teraz k tej dôležitejšej časti recenzie kolobežky. Reálny dojazd je určite to, čo najviac zaujíma každého záujemcu. X-Tron T10 Pro si počínal naozaj veľmi slušne. Samozrejme, ako pri každej inej elektrokolobežke, je potrebné rátať s premennými ako váha jazdca a štýl jazdy, teda či jej budeme “nakladať” na plné obrátky alebo pôjdeme na pomalšom režime pohodovú jazdu.
X-Tron T10 Pro má 23,4 Ah batériu s 52 V systémom, to znamená že na plné nabitie je možné na displeji získať 58,8 V. Kolobežka sa vypína pri 43 V, no treba si dávať pozor. Pri plnom výkone si zoberie z batérie aj o 3 V viac, takže je nutné počítať pri jazde s rezervou +-3 V.
Tester elektrokolobežky mal váhu približne 80 kg a výšku 180 cm, teda priemerné čísla pre Slováka či Čecha. Hlavný dojazd sme testovali na najrýchlejšom režime, prevažne po asfaltovej ceste, no bolo tam pár kilometrov cesty v náročnejšom teréne s kameňmi či šutrom na ceste. Z plnej batérie (58,8 V) sme dokázali dostať dojazd 38,4 km a elektrokolobežka sa vypla pri približne 43 V v najvyššom výkone (to je cca 46 V v kľude).
Veľmi mäkké pruženie, no za cenu búchania
Zostavenie tela X-Tron T10 Pro je zrejme úplne identické s tým od Janobike T10. Vpredu sú dvojité pružinové tlmiče, ktorých nastavenie je veľmi dobré, pretože pruženie je veľmi mäkké a dobre vyhladzuje nerovnosti. To má však za následok dorážanie a búchanie, ktoré je počas jazdy dosť počuť.
Táto nedokonalosť by sa dala opraviť novým hydraulickým tlmičom alebo nejakou plastovou podložkou. Nie je to funkčný problém, len zvukový a po nerovnom teréne jazdí naozaj parádne.
Brzdy by mohli byť lepšie
Oblasť bŕzd nie je žiadnou výsadou tejto elektrokolobežky. Sú to klasické hydraulické brzdy, ktoré môžeme vidieť pri ďalších výkonných elektrokolobežkách do 1000 €. Tým pomáha aj motorová brzda, bez ktorej by bolo brzdenie… povedzme riskantné. Je možné ju vypnúť, no to neodporúčame, brzdy sú potom veľmi slabé.
Nevýhodou zapojenia aj motorovej brzdy je neplynulé brzdenie, čo spôsobí natlačenie jazdca na riadidlá. Je tam naozaj slabý rozsah citlivosti brzdenia a aj pri slabšom stlačení páčky už zatláča jazdca na riadidlá. Dá sa však na to zvyknúť a prispôsobiť tomu jazdu.
Dobré riadenie, no voľné rúčky
Nám sa osobne X-Tron T10 Pro riadi naozaj dobre. Samozrejmosťou je chýbajúci tlmič riadenia, no pokiaľ by sme si ju mali nechať určite by sme ho tam namontovali, často vie zachrániť jazdca od nechceného pádu. Rozsah otáčania riadidiel je výborný, skvele sa s nimi manévruje a aj vďaka nižšej váhe, na výkonnú elektrokolobežku, sa dá s ňou poriadne vyblázniť. Žiadny spomaľovač či väčší výmoľ nebude pre jazdca problém a dá sa preskočiť.
Veľkým mínusom a fakticky vlastnosťou, čo nám pri X-Tron T10 Pro veľmi prekáža je voľnosť rúčok riadidiel, kvôli skladaciemu mechanizmu. Pri prvej jazde sme mali dokonca pochyby, či sa nám pri nerovnom teréne nerozpoja. Je to však daň za kompaktnosť kolobežky. Po vyše testovacích 150 kilometroch držia ale bez problémov a museli sme si na voľnosť rúčok zvyknúť. Najviac to je citeľné pri rozbiehaní a zastavovaní.
Veľkosť platformy na státie je podobná ako u väčšiny cenovo podobných elektrokolobežiek. Správna jazda na takto výkonnom stroji je s jednou nohou vpredu a s druhou nohou zapretou na zadnom blatníku. Niektoré elektrické kolobežky dokonca mysleli na pohodlnejšie uloženie, resp. zapretie zadnej nohy pomocou samostatnej platformy, čo pri X-Tron T10 Pro podľa nás chýba. Je tam len vystužený blatník s dvoma priečnymi tyčkami, ktoré poslúžia na zapretie, no nie je to zrovna tak pohodlné. Neskúsený jazdec si však takýto detail nevšimne a ani mu nebude prekážať.
Smerovky a svetlá
Kolobežka príde s namontovaným predným svetlom, ktoré svieti slušne a na bežné nočné jazdy mestom alebo dedinou postačí. Výhodou je prítomnosť dvoch smeroviek rovno v balení, no sú umiestnené na nie úplne ideálnom mieste, vzadu. Tam sa do nich často kope a povoľujú sa skrutky, čo treba kontrolovať – tipujeme, že pri tomto umiestnení ich životnosť príliš dlhá nebude. Osobne by sme si ich vedeli predstaviť vpredu na vyššom mieste, prípadne na sedadle, pokiaľ ho zvykneš používať.
Ovládajú sa na ľavej strane riadidiel, kde je pre ne prepínač. Často sa nám stávalo, že sme nechali nevedomky smerovku zapnutú alebo sme ju pri vypínaní prepli na druhú smerovku. Určite by sa na displeji hodil ukazovateľ aktuálne zapnutej smerovky alebo aspoň kvalitnejší prepínač, ktorý by mal výraznejšie cvaknutie a najmä zapadnutie do strednej polohy. Používanie smerovky je tak trocha menej praktické.
Klasický skladací mechanizmus, aj rúčky
Skladací mechanizmus na X-Tron T10 Pro je rovnaký, ako majú ďalšie čínske kolobežky, napríklad z dielne Laotie. Je overený, mal by vydržať dlho a taktiež fungovať bez problémov aj po náročnejších jazdách.
Pre niekoho môže byť veľkou výhodou aj skladanie rúčok riadidiel. My to však vnímame ako negatívum, pretože pri takto veľkej kolobežke je to zbytočné a radšej by sme boli za stabilnejšie riadenie. Hýbanie, resp. nestabilitu rúčok je cítiť najmä pri akcelerácii a prudšom brzdení. Pri akcelerácii ich odtláča a pri brzdení zasa jazdca nepríjemne zatláča dopredu. Pri jazde so sedadlom to tak veľmi neprekážalo a celkovo, pri kľudnej jazde to cítiť nie je. Tu je potrebné si nájsť zlatý stred a prispôsobiť tomu brzdenie a “drsné rozbiehanie”.
Ak teda hľadáš cenovo dostupnú, no stále svižnú elektrokolobežku, X-Tron T10 Pro ti odporúčame aj napriek svojím muchám a rozbitou napájacou skrinkou v balení. Za rovnaké peniaze nekúpiš v lokálnych slovenských obchodoch nič podobné a ťažko si budeš podobne vyberať aj z Číny. Má fantastickú akceleráciu, je s ňou zábava aj v náročnejšom teréne a taktiež slušný dojazd aj na plné bomby.
X-Tron T10 Pro kolobežka
Expresné doručenie z českého skladu bez cla a DPH.
Tento produkt ti bude doručený expresne z lokálneho českého skladu. Dodanie z Česka väčšinou trvá 7-10 dní a doručuje kuriér. Pri dodaní už neplatíš žiadne poplatky navyše, žiadne clo ani DPH.
Dúfame, že sa ti naše hojné textové zhrnutie X-Tron T10 Pro páčilo a môžeš nám nižšie v komentároch zanechať aj svoj názor, prípadne skúsenosti ak ju máš doma.
Buchanie prednych tlmicov nie je mozne eleminovat pouzitim podloziek a to ci uz gumennych, silikonovych alebo klingeritovych. Dojde len k potlaceniu z dovodu zvysenia tuhosti prednych tlmicov a tym naslednemu zhorseniu komfortu jazdy. Bohuzial originalne tlmice nie su po technickej stranke 100%-ne doladene.
Asi jedine ucinne riesenie je pouzitie prednych hydraulickych tlmicov.