V redakcii sme mali možnosť otestovať menej tradičný elektrický bicykel od novej čínskej značky, TESWAY X5. Dizajnovo sa podobá skôr na akýsi moped a disponuje dokonca aj sedadlom pre spolujazdca s opierkou.
V recenzii sa pozrieme na kvalitu spracovania tejto novinky, v skratke sa pozrieme na značku TESWAY a oboznámime sa so všetkými komponentmi bicykla. Nevynecháme ani naše skúsenosti z jazdy.
Kde kúpiť TESWAY X5?
Tesway X5 môžeš kúpiť priamo z oficiálneho európskeho obchodu Tesway, s ktorým aj spolupracujeme a máme tam priamy kontakt. Doručenie prebehne z EÚ skladu bez ďalších poplatkov. Pokiaľ máš o bicykel záujem za výrazne nižšiu cenu, máme pre teba zaujímavú ponuku, napíš nám na FB stránku alebo mail info@chinaplanet.sk
Tesway X5
Expresné doručenie z európskeho skladu bez cla a DPH.
Tento produkt ti bude doručený expresne z lokálneho skladu v Európe. Dodanie z EÚ skladov väčšinou trvá od 2-10 dní a doručuje kuriér. Pri dodaní už neplatíš žiadne poplatky navyše, žiadne clo ani DPH.
Technické špecifikácie
Model | TESWAY X5 |
---|---|
Rozmery | 186 x 117 x 64 cm |
Rám | zliatina hliníka |
Motor | 750W |
Batéria | 48V / 25Ah |
Krútiaci moment | 75Nm |
Brzdy | kotúčové mechanické (16mm kotúč) |
Pneumatiky | 20" x 4" |
Prehadzovačka | Shimano 7-rýchlostná |
Maximálna rýchlosť | 45 km/h |
Dojazd | 100km (elektrický režim) / 130 km (asistovaný režim) |
Displej | áno LCD |
Nabíjanie | 8h |
Nabíjačka | 54.6V / 3A |
O značke TESWAY
Keďže ide o prvý produkt od značky TESWAY, ktorý testujeme, poďme si v skratke predstaviť túto značku. Ide o pomerne mladú spoločnosť, založenú v roku 2016. Patrí pod značku TESGO, ktorú však v našich končinách tiež nepoznáme.
Zatiaľ čo pod značkou TESGO sa predávajú skôr prémiovejšie bicykle, TESWAY sa zameriava na výrobu a predaj cenovo dostupných elektrických bicyklov pri zachovaní dobrej kvality.
Kvalitné balenie
Elektrický bicykel TESWAY X5 nám doručil kuriér vo veľkej krabici s pomerne netradičnými rozmermi 150 x 90 x 60 cm. Celková hmotnosť balenia je až 42 kg, takže jej prenášanie dá zabrať. Navyše, chýbajú akékoľvek popruhy alebo otvory na uchopenie krabice.
Ak sa však pozrieme na vnútro, balenie je mimoriadne kvalitné. Bicykel je v krabici v sklopenom stave vrátane namontovaného predného kolesa, pričom všetky podstatné diely sú chránené penovými výstuhami a zabezpečené sťahovacími páskami. O ochranu pred poškodením počas prepravy sa starajú aj ďalšie výstužné bloky z peny, ktoré zabezpečujú aby v krabici nič nelietalo.
Okrem bicykla tu máme aj príslušenstvo, ktoré je pekne uložené v jednej samostatnej krabici. Výrobca nepribaľuje žiadne darčeky k bicyklu navyše, no kvalita balenia je veľmi dobrá.
Jednoduchá montáž
Montáž elektrického bicykla TESWAY X5 ti nezaberie veľa času, keďže bicykel má namontované predné koleso, blatníky aj svetlá. Pomerne veľa času však zaberie kompletné rozbalenie a odstránenie všetkého ochranného a obalového materiálu.
Následne stačí bicykel vyklopiť a môžeme začať s montážou zvyšných častí. Začali sme s uchytením riadidiel do predstavca, k čomu potrebujeme štyri skrutky. Následne sme vložili sedadlo na svoje miesto a utiahli rýchloupinák. Pokračovali sme s pedálmi, pri ktorých oceňujeme, že výrobca označil smer závitov.
V tomto stave je už bicykel pripravený na jazdu, aj keď chýbajú ešte doplnkové diely, o ktorých si povieme v ďalšej kapitole.
Zaujímavý bonus v podobe sedadla a šľapákov
TESWAY X5 je veľmi zaujímavým bicyklom najmä vzhľadom na jeho menej tradičný dizajn. Ten tvorí dodatočné zadné sedadlo s opierkou pre druhého jazdca, spolu so šľapákmi na nohy.
Najskôr je potrebné uchytiť zadnú opierku a potom sedadlo, ktoré jednoducho len zapadne do predpripravených dierok. Celú montáž sme dokončili upevnením šľapákov, ktoré pozostávajú z výstužnej kovovej časti a plastového krytu. Každý z nich drží dvojica skrutiek.
Doplnkové sedadlo je pomerne dlhé a pojme jedného dospelého človeka alebo dve deti. Na dlhú jazdu pravdepodobne príliš pohodlné nebude, no na krátke zvezenie sa je zaujímavým spestrením.
K bicyklu sa dá dokúpiť aj predný či zadný nosič alebo košík, namiesto sedadla. Čo je však ešte zaujímavejšie a tak trochu aj bizarné, je zadný prívesný vozík. Ten sme našli na prezentačných fotografiách, no medzi príslušenstvom na e-shope sa nenachádza.
Kvalita spracovania
TESWAY X5 má rám vyrobený zo zliatiny hliníka a už na prvý pohľad pôsobí mohutne. Dizajnovo vyzerá skôr ako moped, než bicykel, takže pravdepodobne osloví skôr tých, ktorí sa chcú len pohodlne voziť bez krútenia pedálmi.
My sme mali tento e-bike k dispozícii v červenej farbe, ktorá je skutočne výrazná a sýta, no dostupný je aj v čiernej. Kvalita spracovania je dobrá, no na lakovaní sa nájdu menšie nedostatky. Taktiež zvary rámu nie sú zahladené, no u takýchto bicyklov je to bežné. Páči sa nám, že káble sú vedené v ráme a celkovo nám výrazne pripomína bicykle od Engwe, keďže aj niektoré komponenty majú spoločné.
Riadidlá s displejom
Riadidlá bicykla TESWAY X5 majú šírku 65 cm a sú zahnuté smerom k jazdcovi, čo chválime. Od zeme sú vo výške približne 118 cm, bez možnosti výškového prispôsobenia. Osobne to hodnotíme pozitívne, pretože veľa spojov a kĺbov spôsobuje nestabilitu a vŕzganie.
Musíme pochváliť aj gripy s tzv. lock-out objímkami na oboch stranách, takže sa dajú jednoducho demontovať a vymeniť. Na ľavej strane nájdeme ovládač s tlačidlami pre zapnutie / vypnutie, ovládanie svetiel a režimov, a tiež brzdovú páku prednej brzdy.
Na pravej strane je zas brzdová páka zadnej brzdy a radenie Shimano. Tu žiaľ musíme opäť skritizovať, že výrobca siahol po najlacnejšom radení. Snáď sa čoskoro z čínskych skladov tieto lacné a nekvalitné radenia od Shimano stratia a výrobcovia ich prestanú konečne používať.
V strede je prehľadný farebný displej, ktorý dobre poznáme z bicyklov od Engwe. Zobrazuje aktuálnu rýchlosť spolu s ďalšími údajmi o jazde, ako je nájazd či priemerná rýchlosť. Škoda, že stav batérie reprezentuje len grafický symbol a nemáme k dispozícii údaj o aktuálnom napätí alebo aspoň percentuálne vyjadrenie.
Ovládač plynu
V štandardnej zostave na bicykli nie je namontovaný ovládač plynu, a tak bicykel funguje len za pomoci ľudskej sily, no keďže má vyšší výkon ako 250W, povinnému poisteniu sa nevyhneš.
Výrobca však pribaľuje ovládač plynu, tzv. half-twist throttle, ktorý si môžeš namontovať namiesto gripu. Pôvodný grip stačí jednoducho odmontovať, nasunúť ovládač plynu aj so záslepkou a pripojiť ho do príslušného portu. Ide o jediný voľný port na kábli, ktorý je pripravený pre tento účel.
Ovládanie pomocou plynu nie je potrebné nijak zvlášť aktivovať. Funguje okamžite po montáži. Ovládač plynu má integrovaný aj klaksón, ktorý bez neho na bicykli chýba.
Aj keď sme chválili grip s objímkami, pri použití otočného plynu tak trochu objímka prekáža a pohodlnejšie by to bolo bez nej.
Výkon a jazdné režimy
TESWAY X5 dostal do svojej výbavy 750W motor, ktorý je umiestnený v zadnom kolese. Ten mu pomáha dosiahnuť maximálnu rýchlosť 45 km/h. Od výroby je však prednastavený limit 25 km/h, ktorý sa ale dá jednoducho navýšiť cez skryté menu, tzv. P-settings.
Tu sa dostaneme súčasným podržaním tlačidiel + a -. Nastavenie maximálnej rýchlosti ukrýva voľba pod označením P6.
K dispozícii máme 6 režimov. Prvý slúži na klasické bicyklovanie bez elektrického pohonu, zatiaľ čo ďalšie režimy od 1 po 5 sú tzv. asistované, teda s pomocou elektromotoru.
Každý z režimov má definovanú maximálnu rýchlosť, do ktorej jazdcovi pomáha. Fungujú rovnako ako bežné čínske bicykle, čiže je jedno nakoľko otáčaš pedálmi a či nimi vôbec zaberáš, bicykel sa vždy rozbehne až po maximálnu rýchlosť daného režimu.
Po odblokovaní rýchlosti sa dostaneme na 45 km/h, k čomu však potrebujeme približne 200 m, kým sa bicykel na takúto rýchlosť rozbehne. Akcelerácia nie je nijak silná, keďže bicykel je ťažký, no na druhej strane nie je ani výrazne lenivý. Po rýchlosť 35 km/h akceleruje ešte celkom dobre, no nad túto rýchlosť to už trvá dlhšie.
Pohodlie počas jazdy a odpruženie
Nový elektrický bicykel od značky TESWAY má predné aj zadné odpruženie. Vpredu je obyčajná pružinová vidlica s možnosťou uzatvorenia, ktorá nijak nevyniká, no na takýto bicykel postačuje.
Vzadu si zas hneď všimneš veľké pružiny, ktoré sa starajú o odpruženie zadnej časti. Tie sú pomerne tuhé, čo cítiť najmä pri prejazde nerovnosťami vo vyššej rýchlosti, kedy zadok poskakuje.
Celkovo je však jazda na tomto bicykli na asfalte či bežných chodníkoch dostatočne pohodlná. Široké sedadlo je určené na pohodovú jazdu, no pre nás nebol posed celkom ideálny. Redaktor, ktorý bicykel testoval má 185 cm a pri takejto výške by sa hodilo mať trochu väčší rozostup medzi sedadlom a riadidlami.
K lepšiemu pohodliu prispievajú aj široké pneumatiky Chao-yang s rozmerom 20 x 4″. Tlakujú sa len na 20 PSI.
Brzdy a osvetlenie
Takto ťažký bicykel si zaslúži kvalitné brzdy. Výrobca siahol po mechanických kotúčových brzdách so 180 mm kotúčmi. Osobne by sme uvítali skôr hydraulické brzdy, no ani tieto nie sú celkom zlé. Počas testovania nám začala predná brzda výrazne pískať, čo nás rozhodne neteší.
Čo sa týka osvetlenia, vpredu máme obyčajné svetlo a vzadu širšie červené osvetlenie, ktoré je veľmi dobre viditeľné. O prednom svetle to isté však povedať nemôžeme. Tu by sa rozhodne zišlo silnejšie svetlo s lepším rozptylom.
Batéria a dojazd
TESWAY X5 disponuje 48V 25Ah batériou, čo vôbec nie je málo. Výrobca deklaruje dojazd až 130 km v asistovanom režime alebo 100 km v čisto elektrickom móde, pravdepodobne však pri maximálnej rýchlosti 25 km/h, bez odblokovania na 45 km/h.
Batéria je veľká a je umiestnená pod sedadlom za vertikálnou rámovou tyčou, takže pre jej odňatie musíme najskôr vybrať sedadlo, čo nie je príliš praktické. Istená je kľúčovým zámkom.
Vysoká kapacita naznačuje dobrý dojazd. Aj s týmto bicyklom sme jazdili v Košiciach a blízkom okolí s odblokovanou rýchlosťou na 45 km/h, ktorú sme využívali všade tak, kde nám to situácia umožnila. Keďže v centre mesta sme jazdili minimálne, maximálkou sme išli často, takže bicykel sme vôbec nešetrili.
Kvôli nižším vonkajším teplotám a menej priaznivému októbrovému počasiu sme test dojazdu rozdelilo na dve jazdy.
Počas prvej jazdy sme prešli 18.44 km, zatiaľ čo displej bicykla zobrazoval 19.8 km a z batérie zmizol prvý dielik. Počas druhej jazdy sme batériu vybili až do posledného dieliku a prešli sme 32.04 km. Spolu sme tak na jedno nabitie v najvyššom režime v čisto elektrickom režime prešli 50,48 km (bicykel zobrazoval celkovo 53.7 km).
Nie je to vôbec málo, vzhľadom na to, že sme išli absolútne bez pomoci pedálov a celú cestu sme sa len pohodlne vozili. Navyše, mali sme aktívnu maximálnu rýchlosť 45 km/h, ktorú sme využívali veľmi často.
TESWAY X5: Záverečné zhodnotenie
Elektrický bicykel TESWAY X5 je menej tradičným modelom, ktorý už na prvý pohľad pripomína skôr moped, než bicykel. Jeho konštrukcia rámu sadne výborne aj ženám či starším ľuďom, no poslúži aj mladšej generácii.
Vďaka 750 W motoru a veľkej 25 Ah batérii môže dosiahnuť maximálnu rýchlosť až 45 km/h s výborným dojazdom nad 50 km v čisto elektrickom režime.
Široké kolesá spolu s odpružením sa starajú o pohodlnú a bezproblémovú jazdu. Zaujímavým doplnkom je aj sedadlo pre spolujazdca s opierkou chrbta.
Čo sa nám na bicykli nepáčilo, je lacné Shimano radenie a nepraktické skladanie, ktoré sťažuje aj vysoká hmotnosť bicykla. Napriek skladacej konštrukcii bicykel svoju polohu v tomto stave vôbec nedrží.
Tesway X5
Expresné doručenie z európskeho skladu bez cla a DPH.
Tento produkt ti bude doručený expresne z lokálneho skladu v Európe. Dodanie z EÚ skladov väčšinou trvá od 2-10 dní a doručuje kuriér. Pri dodaní už neplatíš žiadne poplatky navyše, žiadne clo ani DPH.
Sleduj web China Planet, prihlás sa na odber push notifikácií a určite sleduj našu Facebook stránku, skupinu Všetko z EÚ skladov a odoberaj náš Telegram, kde dennodenne pridávame najlepšie ponuky a kupóny z Číny.
Číňania majú obsesiu vo fat gumách a skládání rámu, keď na tom idete, všetci vedia že to je Číny