S meniacou sa legislatívou ohľadne elektrických kolobežiek a bicyklov prichádzajú aj mnohé obavy spojené s obmedzeniami a platbami PZP. Preto sme sa rozhodli otestovať jeden z bicyklov, ktorý spĺňa požiadavky na to, aby si žiadne PZP platiť nemusel. Ide o skladací e-bike prevažne do mesta, Engwe P1.
Bicykel spĺňa legislatívu a disponuje EPAC štítkom, ktorý obsahuje všetky potrebné údaje v prípade neočakávanej kontroly od štátnych orgánov. V recenzii si podrobne popíšeme jednotlivé komponenty, jazdné vlastnosti a otestujeme aj dojazd na jedno nabitie.
Kde kúpiť Engwe P1?
“Skladačka” z dielne ENGWE je dostupná v EÚ sklade Geekbuyingu. Doručenie je zdarma a potrvá 3 až 12 pracovných dní. Nečakajú ťa žiadne dodatočné poplatky a balík ti bude doručený kuriérom až k tvojim dverám. Nezabudni využiť aj zľavový kupón nižšie.
K e-biku dostaneš aj 7-litrovú nepremokavú tašku na zadný nosič, predný košík a držiak na telefón. Geekbuying ti k objednávke pridá ešte darčekový kôš k oslave 10. narodenín značky ENGWE zdarma, ktorý obsahuje praktické vychytávky, ako bezpečnostná vesta, šiltovka, 10-litrová nákupná taška, kľúčenka. Narodeninové darčeky sú odosielané z čínskeho skladu samostatne, a preto ich doručenie potrvá o niečo dlhšie.
Dôležité: Na objednávky z Geekbuying sa vzťahuje naša VIP podpora, ktorú získaš po stiahnutí nášho rozšírenia do prehliadača Chrome iba v počítači (pri tomto obchode nikdy nenakupuj cez aplikáciu).
Engwe P1
Ďalšie kupóny
Expresné doručenie z európskeho skladu bez cla a DPH.
Tento produkt ti bude doručený expresne z lokálneho skladu v Európe. Dodanie z EÚ skladov väčšinou trvá 7-10 dní a doručuje kuriér. Pri dodaní už neplatíš žiadne poplatky navyše, žiadne clo ani DPH.
Technické špecifikácie
Model | Engwe P1 |
---|---|
Rozmery v rozloženom stave | 1630 x 630 x 1220 mm |
Rozmery v zloženom stave |
95 x 85 x 45 cm |
Veľkosť rámu | 20" |
Hmotnosť | 25 kg |
Odporúčaná výška jazdca | 150 – 190 cm |
Maximálna nosnosť | 120 kg |
Maximálna rýchlosť | 25 km/h (32 km/h po odblokovaní) |
Dojazd | do 100 km v asistovanom režime / 47 km s čisto elektrickým pohonom |
Úrovne asistencie | 5 úrovní – 20 / 35 / 55 / 75 / 99 % |
Vodotesnosť | IPX4 |
Brzdy | kotúčové mechanické |
Odpruženie | predná vidlica |
Výkon motora | 250 W |
Batéria | 36 V / 13 Ah / 468 Wh |
Nabíjanie | 4 – 6 hodín |
Pneumatiky | 20" x 2.3" |
Bohaté a kvalitné balenie
Elektrický bicykel Engwe P1 k nám dorazil v pomerne veľkej krabici, v ktorej je uložený s demontovaným predným kolesom, riadidlami a bez niektorých komponentov.
Celý rám vrátane kolies a riadidiel je chránený penovými výstuhami. Tie sú stiahnuté eska páskami tak, aby dokonale chránili bicylel pred poškodením počas prepravy. Samozrejmosťou sú aj tvrdené výstuhy pri prednom a zadnom kolese, aby sa nám bicykel v krabici nehýbal.
Výrobca nás potešil bohatým príslušenstvom a niekoľkými bonusmi, ktoré bežne v balení nevidíme. Nájdeš tu napríklad držiak na smartfón, tašku na zadný nosič alebo aj skladací košík pred riadidlá. Samozrejmosťou je náradie potrebné pre montáž, nabíjačka a manuál.
Od výroby prichádza bicykel bez ovládača plynu a funguje len v asistovanom režime. Engwe však pribaľuje ovládač plynu samostatne s možnosťou odblokovania rýchlosti a sprístupnenia čisto elektrického pohonu bez pedálovania.
Montáž bicykla
Ako sme už spomenuli, Engwe P1 je v krabici s demontovaným predným kolesom a riadidlami. Tieto diely namontuješ pomerne rýchlo, no istý čas zaberie aj demontáž všetkého ochranného materiálu.
Začali sme uchytením hlavnej vertikálnej tyče, ktorá je výškovo nastaviteľná. Do nej sme upevnili riadidlá pomocou dvoch skrutiek a imbusového kľúča. Tu výrobca zvolil uchytenie len pomocou dvoch skrutiek, namiesto štyroch, ako bývalo zvykom u iných modelov.
Pokračovali sme s uchytením predného kolesa. Oska je zabalená zvlášť v krabici s príslušenstvom. Ďalej sme upevnili stojan do rámu, aby sme bicykel mohli oprieť.
Nasledovalo sedlo, kde sme najskôr museli vložiť kovovú tyč a potom sme ho vložili na svoje miesto a utiahli rýchloupinákom. Predposledný krok viedol k montáži pedálov, ktoré sú mimochodom sklápacie a úplne nakoniec sme prichytili predný kovový blatník spolu so svetlom.
Ako vidíš, montážnych krokov je viacero a bicykel nestačí vytiahnuť z krabice. Náradie je však k dispozícii a všetko je viac-menej intuitívne, takže montáž zvládne aj menej skúsený človek.
Dizajn a kvalita spracovania
Engwe P1 vyzerá na pohľad ako klasická mestská skladačka. V podstate aj je, no poďme sa pozrieť na to, čo ponúka, a prečo by nás mal práve tento bicykel presvedčiť o kúpe.
Prvým pozitívom je za nás dizajn. Ten sa skutočne vydaril. Bicykel vyzerá jednoducho, moderne a predáva sa vo viacerých farebných prevedeniach – čiernej, bielej a sivej.
Rám je vyrobený zo zliatiny hliníka a na prvý pohľad vyzerá kvalitne. Po niekoľkých jazdách však musíme uznať, že napriek dobrej kvalite spracovania vŕzga na niekoľkých miestach. Spôsobené je to skladacou konštrukciou, ktorá má viacero spojov a kĺbov, kde môže vznikať trenie a vôľa.
Bicykel má inak typickú skladaciu konštrukciu s kĺbom v stredovej rámovej tyči, kde sa nachádza poistka a vyberateľná batéria. Vybavený je blatníkmi, a tiež zadným nosičom.
Riadidlá a displej
Riadidlá majú šírku 65 cm a na ich ľavej strane nájdeme displej s ovládacími tlačidlami a brzdovú páku prednej brzdy spolu s integrovaným zvončekom.
Na pravej strane je zas brzdová páka zadnej brzdy a radenie Shimano. Ide však len o úplne základný a lacný model radenia, ktoré v dnešnej dobe už neradi vidíme na moderných bicykloch. Má 7 stupňov, no zišiel by sa aj ťažší prevod.
Displej nie je žiadnou novinkou a videli sme ho už aj u iných modelov. Zobrazuje aktuálnu rýchlosť, jazdný režim, prejdenú vzdialenosť a niekoľko stavových informácií. Žiaľ, kapacitu batérie zobrazuje len symbol, chýba tu aktuálne napätie.
Displej vyzerá na pohľad dobre, moderne, no na slnku je veľmi slabo čitateľný. Obsahuje trojicu tlačidiel – zapnutie / vypnutie a tlačidlá “+” a “-“.
Možnosť odblokovania rýchlosti a ovládania plynu
Napriek oficiálnej certifikácii pre kategóriu do 25 km/h ponúka výrobca aj možnosť odblokovania rýchlosti na 35 km/h cez tzv. P-settings. Do týchto nastavení sa dostaneš súčasným podržaním tlačidiel plus a mínus v spodnej časti displeja.
Limit maximálnej rýchlosti sa ukrýva pod voľbou P3. To však nie je všetko. Engwe pribaľuje aj manuálny ovládač plynu, tzv. half-twisted throttle. Ide o akýsi polovičný motorkový plyn. Polovičný preto, lebo sa otáča len polovica gripu.
Po výmene pôvodného gripu za elektrický s ovládačom plynu je potrebná aj jeho aktivácia. Tú vykonáš súčasným stlačením pravej brzdy, otočením plynu do maximálnej polohy a následným zapnutím displeja pomocou tlačidla na ňom. Po zapnutí podržíme brzdu a plyn ešte asi 10 sekúnd a ovládač sa aktivuje. Deaktivuješ ho rovnakým postupom.
Po týchto krokoch už nemusíš zaberať pedálmi a jazdiť môžeš len s pridávaním plynu cez otočný grip. Tento mód zároveň ignoruje jazdné režimy 1 až 5 a vo všetkých ide maximálnou rýchlosťou.
Výkon a jazdné režimy
Engwe P1 disponuje štandardným 250 W elektromotorom, ktorý je umiestnený v zadnom kolese. Ako sme už spomenuli vyššie, poskytuje maximálnu rýchlosť 25 km/h s možnosťou odblokovania na 35 km/h.
Čo sa týka jazdných režimov, tých máme k dispozícii šesť. Prvý je bez elektrického pohonu a ďalších päť nám pomáha elektromotorom s rýchlosťami 5, 10, 15, 20 alebo 25 km/h.
Ide o klasický čínsky e-bike, takže stačí krútiť pedálmi naprázdno a bicykel sa vždy postupne rozbehne až na maximálnu rýchlosť zvoleného režimu. Pri najvyššom režime a dosiahnutí rýchlosti 25 km/h sa v podstate inak ako naprázdno krútiť pedálmi ani nedá.
Bicykel má 7 prevodov, no ani najťažší prevod nestačí na to, aby sme bicyklu ešte pomohli manuálne od rýchlosti 25 km/h vyššie. Pedálmi v takejto rýchlosti krútime skutočne veľmi rýchlo, čo nemá význam. Zišiel by sa ťažší prevod pre rýchlejšiu jazdu alebo viac-zubový prevodník vpredu.
Výškové nastavenie a pohodlie počas jazdy
Výšku riadidiel si vieme prispôsobiť v rozmedzí 104 – 116 cm od zeme, prípadne aj sedlo v rozsahu 75 – 90 cm. Vzdialenosť riadidiel od začiatku sedla je 55 cm.
Náš redaktor má výšku 185 cm a musíme uznať, že pre takúto výšku je bicykel tak trochu malý. Potrebovali by sme hlavne dlhšiu tyč sedla, aby sa dalo nastaviť vyššie. Aj pri najvyššej polohe sme totiž mali kolená príliš pokrčené, takže celkový posed nebol ideálny.
Ak by sme jazdili výhradne v elektrickom režime s manuálnym ovládaním plynu na riadidlách, tu to až tak nevadí. No pri krútení pedálmi je to horšie.
Čo sa týka odpruženia, máme tu len prednú odpruženú vidlicu. Tá je úplne obyčajná, základná, no väčšinu bežných nerovností tlmí dobre. Pri vyššej rýchlosti a väčších dierach v ceste či na chodníku však ľahko narazí na svoj limit, čo spôsobuje klepnutie.
Kotúčové brzdy a osvetlenie
Engwe P1 je vybavený kotúčovými brzdami, ktoré sú však len obyčajné lankové, nie hydraulické. Ich účinnosť nie je zlá, na rýchlosť 25 km/h sú postačujúce, no nejde o žiadne špičkové brzdy. Navyše aj pískajú.
Vysoko oceňujeme najmä zadné svetlo, ktoré je pod nosičom nad zadným kolesom. Je krásne široké, svieti silno a dobre ho vidieť aj počas dňa. Dobré je aj predné svetlo. Má dostatočný rozptyl, je bez problémov použiteľné aj na jazdu v úplnej tme, no potešila by o niečo vyššia svietivosť.
Batéria, dojazd a nabíjanie
Engwe P1 dostal do výbavy 36 V / 13 Ah / 468 Wh batériu, ktorá by podľa výrobcu mala postačovať až na 100 km pri asistovanom režime, pravdepodobne však najnižšom, prípadne 47 km s čisto elektrickým pohonom.
Dojazd sme si samozrejme overili, keďže údaje výrobcu sú merané pri ideálnych podmienkach a nízkych režimoch. Náš redaktor má 75 kg a jazdil v Košiciach a blízkom okolí.
Prvý test sme uskutočnili v maximálnom asistovanom režime s číslom 5 pri rýchlosti 25 km/h. Pedálmi sme krútili takmer celý čas naprázdno, keďže väčšinou sme išli maximálnou rýchlosťou, takže aj keď išlo o asistovaný režim, ťažko hovoriť o nejakej asistencii. Bicyklu sme pomáhali len v dvoch krátkych no strmých kopcoch a pri rozjazdoch.
Dojazd sme merali pomocou smartfónu a aplikácie Strava. Celkovo sme prešli podľa aplikácie 44.33 km. Displej na bicykli zobrazoval údaj 48.2 km. Jazdu sme ukončili keď nám už dlhšiu dobu svietil posledný z piatich dielikov batérie, takže odhadom nám ostala kapacita pod 10 %.
Pred druhým testom sme si navýšili maximálnu rýchlosť a namontovali ovládač plynu na riadidlá. Pri tomto meraní sme teda bicyklu vôbec nepomáhali pedálmi a jazdili sme len pomocou manuálneho ovládania plynu so štartom z nuly. Vybrali sme sa rovnakou trasou a prešli sme 30.5 km, čo je takmer o 14 km menej, než v asistovanom režime pri maximálnej rýchlosti 25 km/h.
Nabíjanie trvá približne 6 hodín a baterka je samozrejme vyberateľná. Nabíjať ju môžeš v bicykli alebo aj mimo neho. Nevýhodou je zámok pre kľúč na spodnej strane rámu, kadiaľ vedú aj káble.
Skladanie a príslušenstvo
Už na prvý pohľad ide o mestskú skladačku, a tak si tento bicykel pravdepodobne kúpia najmä tí, ktorí ho budú často skladať. Či už kvôli uskladneniu alebo prenášaniu.
Tento proces je celkom jednoduchý. Stačí odistiť páku v kĺbe rámu a bicykel zložiť. Následne sa sklopia aj riadidlá. V takomto stave má bicykel rozmery len 95 x 85 x 45 cm. Škoda, že bicykel v takomto zloženom stave niekde nezaklapne, aby si túto polohu držal pri prenášaní. Ľahko sa totiž stane, že sa zložený bicykel roztvára pri jeho prenášaní.
Ako sme už spomenuli v úvode, k bicyklu sme dostali aj dvojicu tašiek. Jednu na zadný nosič a druhú dopredu, akúsi náhradu za klasický košík. S týmito taškami síce bicykel nevyzerá nijak lákavo, no sú jednoznačne praktické a poslúžia aj na menší nákup.
Engwe P1: Záverečné zhodnotenie
Elektrický skladací bicykel Engwe P1 je výborným spoločníkom najmä do mesta. Ponúka výkon 250 W, maximálnu rýchlosť 25 km/h a certifikáciu EPAC aj so štítkom na ráme, vďaka čomu tento bicykel nepodlieha novej regulácii a nebudeš zaňho platiť PZP.
Oceňujeme výborné zadné svetlo, mnoho príslušenstva v podobe tašky na zadný nosič a košíka dopredu. Milo nás prekvapil aj dojazd, kedy sme pri rýchlosti 25 km/h prešli 44 km.
Výrobca ponúka aj možnosť navýšenia maximálnej rýchlosti a pribaľuje tiež manuálny ovládač plynu na riadidlá, vďaka ktorému môžeš bicykel používať ako moped, no očakávaj nižší dojazd.
Engwe P1
Ďalšie kupóny
Expresné doručenie z európskeho skladu bez cla a DPH.
Tento produkt ti bude doručený expresne z lokálneho skladu v Európe. Dodanie z EÚ skladov väčšinou trvá 7-10 dní a doručuje kuriér. Pri dodaní už neplatíš žiadne poplatky navyše, žiadne clo ani DPH.
Sleduj web China Planet, našu Facebook stránku, skupinu Všetko z EÚ skladov a odoberaj náš Telegram, kde dennodenne pridávame najlepšie ponuky a kupóny z Číny.
„Kolo splňuje legislativu“
Kterou? Podle té evropské tohle není elektrokolo, ale elektromoped.
Disponuje EPAC štítkom.