Aj keď sa sezóna elektrických kolobežiek a bicyklov pomaly blíži k záveru, otestovali sme ešte jednu zaujímavú kolobežku, ktorá je vďaka svojej cene veľmi lákavou voľbou. Ide o kópiu elektrickej kolobežky HIMO L2, ktorú nájdeš na čínskych e-shopoch pod názvami X10 alebo aj ZP088-L2.
Elektrická kolobežka ZP088-L2 je neznačkovou kópiou vyššie spomenutej kolobežky, ktorú sme tiež testovali. Vzhľadom na nízku cenu v porovnaní s originálom nás bude zaujímať najmä kvalita spracovania, jazdné vlastnosti a dojazd či maximálna rýchlosť.
Kde kúpiť elektrickú kolobežku ZP088-L2 / X10?
Elektrická kolobežka ZP088-L2 je aktuálne dostupná v ponuke overeného predajcu Gshopper, no nájdeš ju aj na populárnom Geekbuyingu. V oboch prípadoch sa jedná o ponuku v európskych skladoch, vďaka čomu ti bude expresne doručená kuriérom do niekoľkých dní. Samozrejmosťou je dodanie bez colných poplatkov.
Elektrická kolobežka ZP088-L2
Technické špecifikácie
Model
X10 alebo ZP088-L2
Hmotnosť
18 kg
Rozmery v rozloženom stave
1195 x 436 x 525 mm
Rozmery v zloženom stave
1195 x 436 x 1150 mm
Maximálna záťaž
125 kg
Výkon motora
350 W
Maximálna rýchlosť
31 km/h (s možnosťou navýšenia)
Režimy
10 / 15 / 31 km/h
Vodotesnosť
IPX4
Brzdy
zadná kotúčová brzda
Batéria
36 V / 10 Ah / 10S2-5P Lithium-ion
Dĺžka nabíjania
3 – 4 hodiny
Maximálny dojazd
30 – 40 km
Pneumatiky
10"
Bluetooth
nie
Obsah a kvalita balenia
Elektrickú kolobežku sme objednali na test od nášho partnera Gshopper. Putovala k nám z nemeckého skladu a doručená bola kuriérom spoločnosti GLS. Krabica má rozmery 1195 x 225 x 525 mm a celková hmotnosť je približne 20 kg.
Krabica sa prenáša pomerne ťažko, keďže nemá žiadne popruhy ani úchyty, za ktoré by sme ju mohli chytiť. Výrobca v tomto prípade nepoužil tzv. dvojbalenie, a tak sa kolobežka dodáva len v jednej kartónovej krabici. V jej vnútri sa však nachádza zložená kolobežka vo viacerých penových výstuhách, ktoré sú pomerne veľké a kolobežku chránia pred poškodením výborne.
Súčasťou balenia je okrem samotnej kolobežky aj návod na použitie v angličtine, sada štyroch skrutiek, imbusový kľúč a nabíjací adaptér s káblom. Ten má čínsku koncovku a ako bonus sme si našli v krabici aj druhý kábel, ktorý má však rovnakú koncovku. Predajca sa pravdepodobne pomýlil a chcel nám zaslať kábel s európskou koncovkou. Európska redukcia do zástrčky nebola súčasťou balenia.
Jednoduchá montáž pred prvou jazdou
Podobne ako väčšina iných modelov mestských kolobežiek, aj táto kópia HIMO L2 sa v krabici nachádza v zloženom stave s demontovanými riadidlami. Kolobežku stačí jednoducho vyklopiť a priskrutkovať riadidlá pomocou štvorice skrutiek, ktoré sa nachádzajú pri návode na použitie.
Dve skrutky sa umiestňujú z prednej strany a ďalšie dve zo zadnej strany vertikálnej tyče riadenia. Nepotrebuješ tak žiadne vlastné náradie ani žiadne ďalšie pomôcky, keďže všetko potrebné vrátane imbusového kľúča sa nachádza v balení.
Kvalita spracovania
Ako sme už spomenuli aj v úvode, elektrická kolobežka ZP088-L2 je kópiou známej a veľmi vydarenej kolobežky HIMO L2, ktorú sme testovali v oboch jej verziách – HIMO L2 a HIMO L2 Max. Na prvý pohľad ide o vernú kópiu, no ak sa na kolobežku pozrieme z blízka, nájdeme viacero rozdielov.
ZP088-L2 má len jednu brzdovú páku na ľavej strane, iný systém sklápacieho mechanizmu, rozdielny materiál vrchnej strany platformy pre nohy a tiež iné predné svetlo. Celková konštrukcia je však veľmi podobná.
Najviac vás asi zaujíma kvalita spracovania. Nová kolobežka má po vzore originálu mohutnú konštrukciu zo zliatiny hliníka. V kvalite však má HIMO L2 jednoznačne navrch a jej napodobenina už na prvý pohľad nie je až taká dokonalá.
Konštrukcia je síce kvalitná, no sklápací mechanizmus je pomerne jednoduchý a na celkovej kvalite spracovania jednotlivých dielov vidieť nedokonalosti. Často však ide skôr o kozmetické vady ako poškrabané kovové časti. Celkovo je kolobežka pevná, nevŕzga ani sa nič neprehýba. Na svoju nízku cenu je kvalita dobrá a nedokonalosti, ktoré na nej nájdeš z väčšej časti nehrajú významnú rolu.
Výkon 350 W a jazdné režimy
Elektrická kolobežka ZP088-L2 je vybavená 350 W elektromotorom. Ten sa nachádza v prednom kolese a zabezpečuje maximálnu rýchlosť 31 km/h. K dispozícii sú 3 režimy s rýchlosťami 10, 15 a 31 km/h. Zvláštne, že pri takejto maximálnej rýchlosti zvolil výrobca slabšie režimy s tak nízkymi rýchlosťami a rozdielom len 5 km/h.
Na prepínanie medzi trojicou režimov slúži tlačidlo so symbolom zapnutia / vypnutia na pákovom ovládači plynu, ktorý je v tomto prípade zafarbený na červeno.
Čo sa týka jazdy do kopcov, kolobežka by mala zvládnuť 17° stúpanie. Reálne však kopce príliš nezvláda a v skutočne strmých kopcoch sme jej museli pomáhať odrážaním sa. Akcelerácia z nuly nie je najlepšia a kolobežke chvíľu trvá kým sa rozbehne.
Skryté menu s možnosťou odomknutia rýchlosti
Zaujímavosťou tejto kolobežky je možnosť odomknutia maximálnej rýchlosti až na približne 40 km/h, čo je na kolobežku v tejto cenovej kategórii veľmi ojedinelé. Pravdepodobne ide o najlacnejšiu takto rýchlu kolobežku, ktorú si môžeš zakúpiť.
Do skrytého menu sa dostaneš dlhším podržaním oboch tlačidiel na plynovej páke súčasne. V tomto menu sa nachádzajú štyri voľby označené ako P0 až P3. Práve posledná možnosť, P3, slúži pre nastavenie maximálnej rýchlosti.
Po zmene hodnoty z 32 na FF sa odomkne plná rýchlosť, ktorá v našom prípade s 80 kg jazdcom predstavovala rýchlosť až 40 km/h. Celé odomknutie rýchlosti si môžeš pozrieť aj v našom krátkom video návode, ktorý sme zverejnili už aj skôr v našom článku o tejto kolobežke.
Možnosť P0 slúži na prepínanie medzi jednotkami rýchlosti (mph alebo km/h), P1 pre zapnutie či vypnutie tempomatu a P2 pre aktiváciu alebo deaktiváciu štartu bez rozbehu. Tempomat však funguje akosi zvláštne a pri plnom plyne sa zapína skôr než dosiahneme konštantnú rýchlosť pričom kolobežka ďalej zrýchľuje.
Displej a riadidlá
Riadidlá sa nachádzajú vo výške približne 117 cm od zeme, čo je pre človeka s výškou 185 cm tak akurát. Vyšším ľuďom to už nemusí úplne vyhovovať. Šírka riadidiel je 47 cm a disponujú aj zvončekom, ktorý počuť pomerne dobre.
V strede je dominantou displej, ktorý zobrazuje aktuálnu rýchlosť a stav batérie. Ten sa však nezobrazuje v percentách, ale pomocou štyroch dielikov, z ktorých každý by mal predstavovať 25 %.
Pneumatiky a pohodlie počas jazdy
Elektrická kolobežka ZP088-L2 má 10-palcové pneumatické kolesá s plášťami o rozmere 255 x 70. Napriek tomu, že kolobežke chýba akékoľvek odpruženie, jazda na nej je vďaka týmto veľkým a širokým kolesám vcelku pohodlná a veľmi tichá.
Netreba zabúdať, že ide o kolobežku určenú do mestskej premávky. Na klasických cyklochodníkoch, cestách a bežných chodníkoch sa s ňou jazdí dobre a štandardné nerovnosti dokážu veľké kolesá celkom dobre stlmiť.
Ak sú ale chodníky či cesty príliš rozbité, absenciu odpruženia už cítiť a kolobežka ťa tak trochu vyklepe. To však nie je nič zvláštne pri mestských kolobežkách bez odpruženia.
Dojazd a nabíjanie
Po vzore originálu má aj jej kópia batériu umiestnenú v spodnej časti pod kovovým krytom. Ide o 36 V batériu s maximálnym napätím 42 V a kapacitou 10 Ah.
Výrobca udáva dojazd na jedno nabitie v rozmedzí 30 – 40 km. Ako už býva zvykom, tieto hodnoty sú väčšinou merané v laboratórnych podmienkach v eko režime, ktorý väčšina kolobežkárov vôbec nepoužíva.
Keďže aj my, podobne ako mnoho z vás využíva mestské elektrické kolobežky len v najvyššom režime, dojazd sme otestovali práve v ňom. Navyše, rýchlosť sme si odomkli na maximum, tak ako sme popísali v jednej z prechádzajúcich kapitol.
Jazdili sme po uliciach Košíc, kde sme sa nevyhli ani kopcom. Väčšinu času sme využívali cyklochodniky a klasické chodníky. Na jedno nabitie sa nám podarilo prejsť 21.23 km, čo nie je na takúto rýchlosť a 10 Ah batériu vôbec zlé.
Nabíjací konektor sa nachádza na ľavej stane pri stojane a je chránený gumenou krytkou, ktorá však nedrží príliš dobre. Nabíjanie trvá približne 5 hodín, aj keď výrobca udáva 3 – 4 hodiny.
Brzdy a osvetlenie
V tomto prípade máme k dispozícii len zadnú kotúčovú brzdu bez E-ABS. Ide o klasickú mechanickú kotúčovú brzdu, akú nájdeme v mnohých čínskych elektrických kolobežkách. Brzda má len jednu brzdovú doštičku, ktorá pri stlačení brzdovej páky tlačí na kotúč.
Účinnosť kotúčovej brzdy je štandardná, a keďže je umiestnená vzadu, zatiaľ čo motor je vpredu, pri prudkom brzdení rátaj s tým, že ťa kolobežka dostane do šmyku. Čo sa týka osvetlenia, nájdeme tu klasické predné biele a zadné červené svetlo. Zadné svetlo pri brzdení bliká a svietivosť oboch svetiel je relatívne slabá.
Sklápací mechanizmus
Kolobežku ZP088-L2 je možné jednoducho sklopiť smerom k zadnému kolesu a preniesť v zloženom stave. Jej hmotnosť je približne 18 kg, takže nepatrí medzi úplne najľahšie kolobežky, no na prenášanie je takáto hmotnosť ešte celkom prijateľná.
Mierne zvláštny je však systém uzamknutia kĺbu sklápacieho mechanizmu v rozloženom stave. Kĺb sa zaistí pomocou skrutky s otočným kolieskom, ktorá tlačí na poistku v tvare písmena U. Tento diel sa na prvý pohľad zdá byť najslabším článkom sklápacieho mechanizmu, no rovnaký systém nájdeme aj u výrazne drahšej kolobežky Kugoo G-Booster.
Po niekoľkých jazdách sa v kĺbe objavila istá vôľa, podobne ako aj pri kolobežke Himo L2. Nejde však o nič hrozné a nevídané v tejto cenovej kategórii.
ZP088-L2: Záverečné zhodnotenie
Elektrická kolobežka, ktorú nájdeš pod viacerými označeniami ako ZP088-L2 alebo X10 je kópiou modelu L2 od značky Himo. Zaujme však nízkou cenou, ktorá je výrazne nižšia oproti originálu.
Kolobežka ponúka podobne mohutnú konštrukciu, 350 W motor, 10 Ah batériu a jeden bonus, ktorým je možnosť odomknutia maximálnej rýchlosti až na 40 km/h. Tým sa kolobežka ZP088-L2 stáva pravdepodobne najrýchlejšou kolobežkou vo svojej kategórii.
Kvalita spracovania síce nie je taká dobrá ako v prípade Himo L2, no zväčša ide len o kozmetické vady, ktoré nijak neovplyvňujú funkčnosť. Kolobežka má slabšiu akceleráciu a kopce nie sú jej najlepšími kamarátmi, no ak hľadáš veľa muziky za málo peňazí, ide o veľmi zaujímavú možnosť.
Elektrická kolobežka ZP088-L2
Ak sme ťa našou recenziou presvedčili o kúpe tejto kolobežky, môžeš si ju objednať výhodne u dvoch obchodníkov. Mal by si sa ale poponáhľať, pretože sa predáva na desiatky, až stovky kusov každý týždeň.