Sezóna elektrických kolobežiek a bicyklov je stále v plnom prúde a na cestách stretávame čoraz viac rôznych modelov. Výrobcov elektrických kolobežiek je v dnešnej dobe skutočne veľa, a tak máš pri kúpe široký výber. My sme tentokrát otestovali novú elektrickú kolobežku HIMO L2.
Čo ponúka oproti iným, podobným kolobežkám a oplatí sa vôbec kúpiť? V recenzii ti ponúkneme naše reálne skúsenosti, pozrieme sa na skutočný dojazd na jedno nabitie, dĺžku nabíjania a tiež jej silné a slabé stránky.
V EÚ sklade má perfektnú cenu
Elektrickú kolobežku HIMO L2 sme na test zakúpili od nášho medzinárodného partnera Geekbuying. Dostupná je stále v poľskom sklade, takže doručenie bolo celkom rýchle. Kolobežku nám predajca odoslal 26.8. a doručená nám bola 3.9. Doručenie tak trvalo približne týždeň. Samozrejmosťou je oslobodenie od akýchkoľvek colných poplatkov.
Elektrická kolobežka HIMO L2
Technické špecifikácie v skratke
Výkon motora | 350 W |
---|---|
Maximálna rýchlosť |
25 km/h |
Batéria |
10 Ah |
Doba nabíjania |
okolo 6 hodín |
Maximálna záťaž |
100 kg |
Hmotnosť |
18.7 kg |
Rozmery |
1180 x 495 x 1200 mm |
Rozmery v zloženom stave |
1180 x 495 x 490 mm |
Balenie a jeho obsah
Elektrickú kolobežku HIMO L2 nám doručil kuriér DPD. Zabalená je v pomerne veľkej krabici s dvoma plastovými popruhmi, vďaka ktorým sa ľahšie prenáša. Váha celkového balenia je okolo 24 kg. Krabica, v ktorej nám kuriér doručil kolobežku bola žiaľ poškodená na niekoľkých miestach.
Škoda, že predajca nezabalil kolobežku ešte do jednej, ochrannej krabice, ktorá by zvýšila kvalitu ochrany balenia.
Našťastie bola poškodená len krabica. Kolobežka bola v perfektnom stave, bez akýchkoľvek poškodení či škrabancov. Vo vnútri je totiž každý komponent dodatočne chránený ďalším kartónom alebo minimálne fóliou.
Kolobežka je v krabici uložená v zloženom stave s odpojenými riadidlami. Tie sú chránené kartónom. V samostatnej krabičke ďalej nájdeme nabíjačku s návodom na montáž a použitie a tiež skrutky s imbusobvým kľúčom. Príjemným bonusom je aj malá pumpa na dofúkanie pneumatík. Voľný priestor v krabici vypĺňajú kartónové výstuže.
Skladanie kolobežky HIMO L2
Samotné skladanie kolobežky je veľmi jednoduché a nepotrebuješ k tomu ani návod na použitie, ktorý je ale veľmi prehľadný a dobre spracovaný. Ako sme už spomenuli vyššie, samotná kolobežka je v krabici v zloženom stave, odpojené sú len riadidlá.
Kolobežku tak stačí vybrať z krabice, vyrovnať tyč vedúcu k riadidlám, zaistiť ju istiacou pákou a uchytiť riadidlá na svoje miesto. Tie sa montujú rovnako ako u väčšiny podobných kolobežiek, pomocou štvorice skrutiek k hlavnej tyči. V balení sa nachádza aj imbusový kľúč určený na tento účel, takže nepotrebuješ žiadne vlastné náradie.
Ďalším krokom je uchytenie predného osvetlenia do dolnej časti tyče, pomocou jednej skrutky. A to je všetko. Stačí už len dofúkať pneumatiky a kolobežka je pripravená na prvú jazdu. Ako aj sám môžeš vidieť, montáž je skutočne veľmi jednoduchá a zvládneš ju za pár minút bez akýchkoľvek ťažkostí.
Kvalita spracovania a rozmery
Už na prvý pohľad vidieť, že kolobežka má skutočne mohutnú a kvalitnú konštrukciu. Primárnou kolobežkou redaktora, ktorý píše túto recenziu je Xiaomi Mi Scooter Pro, no v porovnaní s HIMO L2 pôsobí kolobežka od Xiaomi ako jej menší brat. Rozmery kolobežky HIMO L2 sú 1180 × 495 × 1200 mm. Pre porovnanie, spomínaná kolobežka od Xiaomi má 1080 × 430 × 1140 mm.
Celá konštrukcia je kovová a samotný rám je dominantným prvkom kolobežky, keďže je vedený po obvode nášlapnej časti, až nad blatník zadného kolesa. Kolobežka je dostupná vo viacerých farebných prevedeniach, ktoré sa líšia práve sfarbením tohto obvodového rámu. Všetky zvary sú pekné a celkový dojem z kolobežky je výborný.
Tyč, ktorá vedie k riadidlám je čierna pri každom farebnom prevedení a jej priemer je až 4.7 cm. Riadidlá sú vo výške 120 cm od zeme a ich výška nie je prispôsobiteľná, čo však prispieva k lepšej pevnosti. Teleskopická tyč je síce skvelá pre tých, ktorí si potrebujú prispôsobiť výšku riadidiel, no často znižuje celkovú pevnosť. Šírka riadidiel je približne 50 cm a gripy na uchopenie riadidiel sú tiež príjemne hrubé o priemere 3.5 cm. Sú tiež pogumované a vyzerajú takmer rovnako ako na kolobežke od Xiaomi.
Čo sa nám však najviac páči, je dostatočne veľký priestor na nohy. Na šírku má 21 cm a na dĺžku približne 55 cm, ak rátame dĺžku rovnej časti. V zadnej aj prednej časti je totiž tento priestor zaoblený aby plynulo splýval s konštrukciou.
Elektrická kolobežka je tak svojimi rozmermi vhodná aj pre vyššie postavy a ľudí s väčším číslom topánok. Poteší kvalitná konštrukcia, ktoré je mimoriadne pevná a odolná. Po dizajnovej stránke nemáme kolobežke čo vytknúť a z nášho pohľadu ide o veľmi vydarený a čistý dizajn.
Kolesá, brzdy a rozmiestnenie prvkov
HIMO L2 žiaľ nemá žiadne odpruženie, kvôli čomu ide o mestskú kolobežku. Pohodlie jazdy však zvyšujú 10″ pneumatiky, ktoré sú na mestskú kolobežku nezvyčajne široké. Ich šírka je totiž až 7 cm. Vďaka nim je jazda mestom veľmi pohodlná. Kolobežka tiež lepšie drží v zákrutách a celkovo je pocit z jazdy veľmi dobrý.
Motor je umiestnený na štandardnom mieste, v prednom kolese, od ktorého vedie kábel do hlavnej tyče smerom k riadiacej jednotke. Ak sa na kolobežku pozrieme zospodu, uvidíme ďalšie káble, ktoré vedú z tyče riadenia do priestoru s batériou, ktorá je v spodnej časti kolobežky.
Tieto káble sú spolu s lankom zadnej brzdy však vedené vonkajším priestorom veľmi nešťastne. Pri prednom kolese sa dokonca dotýkajú blatníka a pri prejazde terénom by mohli spôsobiť problémy. Škoda, že výrobca tieto káble neskryl pod akýsi kryt, keďže úplne zbytočne vytŕčajú do vonkajšieho priestoru.
V prednej časti nájdeme aktívne LED osvetlenie, ktoré je však pomerne malé. Dopĺňa ho zadné brzdové svetlo na blatníku a štvorica oranžových reflexných sklíčok na bokoch kolobežky. Zadný blatík je tiež miestom pre malú “ŠPZ-ku”, ktorá slúži na označenie kolobežky v niektorých krajinách, kde to vyžaduje legislatíva.
V strede riadidiel je umiestnený prehľadný displej, ktorý je mierne naklonený smerom nahor. Kolobežka sa zapína tlačidlom na ovládači plynu, ktoré je umiestnené hneď pri pravom gripe. Nad tlačidlom pre zapnutie je tiež ovládacie tlačidlo osvetlenia.
Ako si si určite už všimol z fotografií, kolobežka má dvojicu brzdových pák. Ľavá slúži na ovládanie zadnej, mechanickej kotúčovej brzdy a pravá zastáva funkcionalitu elektronickej brzdy, vďaka ktorej brzdíš len motorom. Zaujímavosťou je zabudovaný zvonček v ľavej brzdovej páke a tiež praktický háčik v prednej hornej časti hlavnej tyče.
Brzdy fungujú dobre a ich účinok je dostatočný. Páka elektronickej brzdy na pravej strane však nemá veľký význam. Ľavá páka, ktorá ovláda zadnú, kotúčovú brzdu totiž tiež aktivuje aj brzdenie motorom, čiže stlačenie oboch brzdových pák má rovnaký efekt ako stlačenie len tej ľavej. Pravou pákou síce môžeš brzdiť len motorom, no veľký význam to nemá, keďže táto brzda je samostatne dosť slabá.
Sklápací mechanizmus
Achilovou pätou mnohých kolobežiek bol v minulosti sklápací mechanizmus. Ak sleduješ svet elektrických kolobežiek, určite ti neunikol nepraktický mechanizmus kolobežky Kugoo S1 alebo praskajúci zobáčik prvej generácie kolobežky od Xiaomi.
HIMO L2 sa sklápa pomocou veľkej plastovej páky umiestnenej pri kĺbe kolobežky. Tú stačí odistiť pomocou nenápadného tlačidla na jej boku a následne páku sklopiť, čím sa povolí kĺb a kolobežku môžeš zložiť. Zvláštny je systém uchytenia v sklopenej polohe. Spomínaný háčik na hlavnej tyči je potrebné upevniť o kovový držiak, ktorý je umiestnený vedľa zadného blatníka. Nejde o príliš praktické riešenie, no svoj účel spĺňa.
Režimy a ovládanie
Motor kolobežky ponúka výkon 350 W s maximálnou rýchlosťou 25 km/h, čo je štandardom v tejto kategórii kolobežiek. Po zapnutí sa na displeji zobrazí farebný symbol, ktorý reprezentuje aktuálny režim. K dispozícii sú 3 režimy odstupňované podľa maximálnej rýchlosti – 15, 20 alebo 25 km/h. Režimy sú na displeji farebne odlíšené farbami biela, oranžová a červená, zatiaľ čo biela symbolizuje najslabší režim a červená najsilnejší.
Dominantným prvkom displeja je údaj o aktuálnej rýchlosti. Pod ním sa nachádza zobrazenie stavu batérie v podobe štyroch dielikov, podľa ktorých vieme o približnej kapacite batérie. Percentuálne zobrazenie stavu batérie chýba. Displej je dostatočne veľký, no jeho potenciál nie je príliš využitý. Vedeli by sme si predstaviť nie len percentuálne zobrazenie stavu batérie ale tiež údaj o aktuálne prejdenej vzdialenosti, prípadne aj iné, užitočné údaje.
Kolobežka sa ovláda spomínanou páčkou pri pravej ruke a na aktiváciu motora sa stačí jemne odraziť. Rozbeh nie je možné uskutočniť výhradne pomocou elektromotora bez odrazenia sa.
Dojazd a nabíjanie
Výrobca udáva pri tejto kolobežke dojazd 35 km na jedno nabitie. Batéria pozostáva zo 40 článkov typu 18650 o celkovej kapacite 10.4 Ah. Výrobcom udávaný dojazd je často prestrelený, preto sme sa rozhodli si tento údaj overiť.
S kolobežkou sme jazdili po Košiciach a blízkom okolí s jazdcom, ktorého hmotnosť je 82 kg a pneumatikami nahustenými na 45 PSI. Väčšinou išlo o rovinatý terén, no vyskúšali sme si aj jazdu do rôznych kopcov. Jazdili sme až kým sme necítili väčší úbytok výkonu a prešli sme presne 29.03 km. Výrobcom udávaný dojazd tak nie je vôbec prestrelený. Trasu a bližšie údaje o testovacej jazde si môžeš pozrieť na screenshote z aplikácie Runkeeper.
Nabíjanie trvá približne 5 hodín a 45 minút pomocou pribalenej nabíjačky, ktorá má výstup 42 V / 2 A.
Naše skúsenosti po intenzívnom používaní HIMO L2
S kolobežkou HIMO L2 sa nám jazdilo veľmi príjemne. Široké pneumatiky sa postarali o skutočne zaujímavý zážitok z jazdy. Ak to porovnáme s kolobežkou Xiaomi Mi Scooter Pro, ktorú používame takmer denne, komfort jazdy je oveľa vyšší u kolobežky od značky HIMO. Kolobežka lepšie tlmí prechod nerovnosťami a celková stabilita je podstatne lepšie. Vďaka širokým pneumatikám sme nemali problém jazdiť len s jednou rukou na riadidlách, zatiaľ čo s druhou sme mohli dávať znamenie o zmene smeru jazdy.
Keďže testujúci redaktor má 185 cm, veľkým pozitívom je aj vyššie umiestnenie riadidiel (120 cm od zeme). Perfektná je aj veľká plocha na nohy, ktorá je pogumovaná, takže sa vôbec nešmýka.
Kolobežka do kopcov samozrejme spomalí, no zvládne ich celkom obstojne, podobne ako kolobežka od Xiaomi vo verzii Pro. Čo sa týka pevnosti, po niekoľkých jazdách sa nám objavila menšia vôľa v kĺbe, kde sa nachádza sklápací mechanizmus. To sme však vyriešili zatiahnutím skrutky v tomto mechanizme.
Niekomu môže chýbať odpruženie, no ako sme spomínali, široké 10″ pneumatiky dokážu nerovnosti tlmiť celkom dobre. Samozrejme, lepšie by to bolo s odpružením, no kolobežka je určená primárne do mesta, kde prejdeš obrubníkmi s ľahkosťou aj vďaka svetlej výške takmer 13 cm.
Väčšie rozmery a široké pneumatiky však majú aj svoju daň. Keďže kolobežka má 18.7 kg, nepatrí medzi tie najľahšie, čiže jej prenášanie nie je príliš pohodlné. K jednoduchému prenášaniu neprispieva ani hrubá tyč vedúca k riadidlám, keďže práve za ňu je potrebné uchopiť kolobežku v zloženom stave, ak ju chceš preniesť.
Kolobežka nemá Bluetooth, takže k aplikácii v smartfóne si ju nepripojíš. V tomto má výhodu populárna kolobežka od Xiaomi.
HIMO L2: Záverečné zhodnotenie
HIMO L2 je výborná mestská kolobežka s krásnym dizajnom a mimoriadne pevnou a odolnou konštrukciou. Jej motor má výkon 350 W, dosiahne maximálnu rýchlosť 25 km/h a na jedno nabitie s ňou prejdeš približne 30 km.
Chválime široké pneumatiky a veľkorysý priestor pre nohy, vďaka čomu je jazda na tejto kolobežke veľmi pohodlná. Vhodná je aj pre vyššie postavy, vďaka dostatočne vysoko umiestneným riadidlám. Za túto kolobežku by sa nemusel hanbiť ani poriadny chlap, ktorému sadne ako uliata.
Daňou za väčšie rozmery, široké kolesá a mohutnú konštrukciu je jej hmotnosť 18.7 kg, kvôli ktorej nie je ideálnou pre časté prenášanie v zloženom stave.
Elektrická kolobežka HIMO L2
Ak sme ťa našou recenziou presvedčili o kúpe tejto šikovnej elektrokolobežky do mesta, určite využi ponuku od predajcu Geekbuying, ktorý patrí medzi našich stálych a overených predajcov.