Prinášame ti exkluzívnu recenziu na elektrický fatbike s dizajnom motorky, Engwe M20. Bicykel zaujme nie len svojim dizajnom, ale aj dvojicou batérií, obrovskými kolesami a výkonným 750 W motorom.
V recenzii sa pozrieme na kvalitu spracovania, dizajn, podelíme sa o naše dojmy z jazdy a odmeriame aj dojazd na jedno nabitie.
Kde kúpiť Engwe M20?
Fatbike Engwe M20 nájdeš u oficiálneho predajcu Engwe s výborným 100 € kupónom. K dispozícii sú dve verzie, s jednou alebo s dvoma 13 Ah batériami. Poteší aj dostupnosť v blízkom európskom sklade, s doručením za 3 – 10 pracovných dní, samozrejme bez colných poplatkov.
Engwe M20, oficiálny obchod
Expresné doručenie z európskeho skladu bez cla a DPH.
Tento produkt ti bude doručený expresne z lokálneho skladu v Európe. Dodanie z EÚ skladov väčšinou trvá od 2-10 dní a doručuje kuriér. Pri dodaní už neplatíš žiadne poplatky navyše, žiadne clo ani DPH.
Expresné doručenie z európskeho skladu bez cla a DPH.
Tento produkt ti bude doručený expresne z lokálneho skladu v Európe. Dodanie z EÚ skladov väčšinou trvá od 2-10 dní a doručuje kuriér. Pri dodaní už neplatíš žiadne poplatky navyše, žiadne clo ani DPH.
Technické špecifikácie
Model | Engwe M20 |
---|---|
Materiál | zliatina hliníka 6061 |
Rozmery | 167 x 114 x 68 cm |
Hmotnosť | 34.8 kg |
Motor | 750 W (1000 W peak) |
Krútiaci moment | 55 Nm |
Maximálna rýchlosť | 45 km/h |
Veľkosť kolies | 20 x 4" |
Batéria | 2 x 48 V / 13 Ah |
Dojazd | 55 km na jednu batériu (75 km v asistovanom režime) |
Nabíjanie | 5 hodín |
Maximálne stúpanie | 10° |
Brzdy | kotúčové mechanické (160 mm kotúče) |
Prehadzovač | Shimano (7 prevodov) |
Nosnosť | 120 kg |
Odporúčaná výška jazdca | 155 – 210 cm |
Obsah a kvalita balenia
Fatbike Engwe M20 k nám doviezla spoločnosť DPD v obrovskej krabici s rozmermi 140 x 32 x 85 cm a hmotnosťou 40.5 kg. Práve kvôli vysokej hmotnosti sme si ho museli ísť prevziať do depa DPD s odôvodnením, že prepravujú len balíky do hmotnosti 31.5 kg.
Ide skutočne o veľkú a ťažkú krabicu, ktorá sa jednému človeku veľmi ťažko prenáša. Krabica je pomerne hrubá, no na niektorých miestach bola zdeformovaná. Vo vnútri sa však nachádza fatbike, ktorý je mimoriadne dobre chránený množstvom penových výstuh, čiže k žiadnemu poškodeniu bicykla nedošlo.
Okrem samotného fatbiku sa v balení nachádzajú aj ďalšie menšie krabice. Vo dvoch z nich boli batérie, v tretej predné svetlá a v ďalšej náradie potrebné pre montáž spolu s nabíjačkou a pedálmi.
Jednoduchá, no dlhšia montáž
Fatbike je v krabici uložený s demontovaným predným kolesom. Je na ňom množstvo obalového a ochranného materiálu, ktorý je o rám a jednotlivé komponenty uchytený eska páskami. Už len odstránenie všetkých týchto ochranných prvkov zaberie pomerne veľa času.
Nasleduje montáž jednotlivých komponentov. Začali sme upevnením riadidiel do predstavca. Predstavec drží štvorica skrutiek, ktoré sme uvoľnili pomocou pribaleného imbusového kľúča. Následne sme do predstavca vložili riadidlá a skrutky znova upevnili.
Pokračovali sme s montážou predného kolesa. V prednej vidlici je pevná oska, ktorú je potrebné pred montážou kolies vybrať. Tá slúži len na spevnenie vidlice, aby nedošlo k jej ohnutiu počas prepravy.
Po vložení kolesa sme použili druhú osku, ktorá je pribalená v menšej krabici. Tá sa upevňuje pomocou matice, vidlicovým kľúčom, takže žiadny slabý rýchloupinák.
Ďalším krokom je montáž predných svetiel. Upevňujú sa na trúbky vedúce z prednej vidlice pomocou niekoľkých skrutiek. Svetlá sme následne zapojili do príslušných konektorov. Žiaľ, káble od svetiel spolu s konektormi len tak trčia pri riadidlách, čo mierne kazí celkový dojem.
Potom už stačí len namontovať pedále, predný blatník, dofúkať pneumatiky, vložiť batérie a fatbike je pripravený na prvú jazdu.
Dizajn, kvalita spracovania a konštrukcia
Fatbike Engwe M20 je vyrobený zo zliatiny hliníka, ktorú výrobca označuje číslicou 6061. Konštrukcia je pevná, mohutná a pôsobí veľmi kvalitným dojmom. Tento bicykel sa vyrába v Číne, no navrhnutý bol v Californii, o čom informuje nápis na krabici “Designed in California, made in China”.
Je to bicykel alebo motorka? Túto otázku sme často počúvali a pri prvom pohľade na Engwe M20 sa ju pýta množstvo ľudí. Má dizajn motorky, no má aj pedále. Majú ale zmysel? Skôr len kvôli legislatíve, aby sa tento stroj mohol radiť medzi bicykle, nie medzi motorky.
Keďže na Engwe M20 sa sedí pomerne nízko, otáčanie pedálmi je dosť nepraktické a tvoje kolená sa ti zaňho určite nepoďakujú. Navyše, sedadlo nie je výškovo nastaviteľné a ani príliš pohodlné. O tom si však ešte povieme v niektorej z ďalších kapitol.
Celkovo je konštrukcia pevná, so zadným odpružením, no keďže ide o akýsi hybrid medzi bicyklom a motorkou, takáto konštrukcia má aj svoje nevýhody.
Engwe M20: Výkon a jazdné režimy
Engwe M20 má 750 W motor vzadu, ktorý vie dosiahnuť maximálny výkon až 1000 W. Vďaka nemu dosahuje fatbike maximálnu rýchlosť 45 km/h.
K dispozícii máme až 4 režimy s maximálnymi rýchlosťami 25, 30, 35, 45 km/h, plus režim bez elektrického pohonu. Akcelerácia je celkom dobrá a fatbike si poradí aj s kopcami.
Elektrický pohon sa aktivuje pomocou otočenia motorkového ovládača plynu v pravej rukoväti, prípadne aj po otočení pedálmi. Je tak len na tebe, či budeš plyn ovládať otočným ovládačom alebo to necháš na bicykel.
V prípade pedálovania si však nevieš nijak regulovať výkon. Ak začneš točiť pedálmi, aktivuje sa elektromotor, ktorý ťa dostane až na maximálnu rýchlosť daného režimu. Vypne sa keď prestaneš otáčať pedálmi.
Zvláštne je, že ak počas jazdy prestaneš otáčať pedálmi, pre opätovnú aktiváciu elektrického pohonu musíš pedálmi spraviť aj 7 – 8 otočení, kým sa znova aktivuje pohon. Na rozdiel od štartu z nuly je to výrazne viac, keďže pri štarte stačí pedálmi otočiť približne 2-krát.
Brzdy a radenie
Fatbike Engwe M20 disponuje dvojicou kotúčových, mechanických bŕzd s kotúčom o priemere 160 mm. Škoda, že výrobca nesiahol radšej po hydraulických brzdách. Ani mechanické brzdy nebrzdia zle, no podľa nás by si fatbike v takejto cene rozhodne zaslúžil aspoň základné hydraulické brzdy.
Čo sa týka radenia, máme tu jeden prevodník vpredu a kazetu so siedmymi ozubenými kolesami vzadu. Radenie od značky Shimano, konkrétne model TX50 patrí medzi tie úplne najzákladnejšie a najlacnejšie s cenovkou v e-shopoch okolo 8 EUR. Znova nerozumieme, prečo pri cene okolo 1500 EUR za takýto fatbike nepoužije výrobca aspoň o triedu lepšie radenie, ktoré stojí len o pár drobných viac.
Navyše, radenie nie je nastavené celkom dobre, takže potrebuje ešte jemné doladenie, aby reťaz správne sadla na ozubené kolieska pri všetkých prevodoch.
Riadidlá a displej fatbiku Engwe M20
Riadidlá majú šírku 68 cm a držia sa veľmi príjemne a celkovo sme s takouto šírkou aj gripmi veľmi spokojní. Na ľavej strane sa nachádza brzdová páka zadnej brzdy, displej a tlačidlá pre ovládanie klaksónu a svetiel. Na pravej strane je brzdová páka prednej brzdy, radenie a otočný grip pre ovládanie plynu.
Displej je jednoduchý, no moderný. Disponuje tromi tlačidlami – zapnutie / vypnutie, “+” a “-” na prepínanie medzi jazdnými režimami. Dominantou displeja je zobrazenie aktuálnej rýchlosti, ktoré je mimochodom veľmi presné. Ďalej displej zobrazuje aktuálny režim (1 – 5), prejdenú vzdialenosť a kapacitu batérie.
Žiaľ, kapacita batérie sa zobrazuje len prostredníctvom symbolu baterky s piatimi dielikmi. Škoda, že displej nezobrazuje aj aktuálne napätie. Stav batérie si tak vieme skontrolovať len pomocou symbolu alebo pomocou LED diód na batérii. Ani jeden z týchto spôsobov však nie je natoľko presný ako zobrazenie napätia.
Široké kolesá, odpruženie a pohodlie počas jazdy
Keďže ide o fatbike, máme tu 4″ široké kolesá s priemerom 20″. Tie sú už na prvý pohľad skutočne veľké, takže podľa očakávaní tlmia nerovnosti výborne.
Engwe M20 je v podstate celoodpružený fatbike, keďže okrem prednej odpruženej vidlice tu nájdeme aj zadný tlmič. Aj keď ide len o pružinové tlmiče, fungujú veľmi dobre a jazda na fatbiku je z tohto hľadiska veľmi pohodlná.
Keďže ide o akýsi hybrid medzi bicyklom a motorkou, výrobca sa rozhodol použiť sedadlo v štýle motorky, čím prichádzame o možnosť výškového nastavenia.
Náš redaktor má výšku 185 cm, takže posed bol skôr taký motorkový, čo znamená, že otáčanie pedálmi je v takejto polohe veľmi nepohodlné. Jazdili sme preto väčšinou len na elektrický pohon bez požitia pedálov.
Musíme však uznať, že sedadlo nie je príliš komfortné. Na krátke jazdy je to v poriadku, no pri dlhších jazdách sme sa necítili pohodlne a po viacerých kilometroch nás začínal bolieť zadok.
Navyše, sedadlo je dosť úzke, má mierny sklon a rám je pomerne krátky, kvôli čomu sme sa občas šmýkali smerom dopredu ku druhej baterke.
S fatbikom od Engwe sme jazdili aj v teréne po poľných cestách. Ľahší terén zvláda dobre, pružinová vidlica neklepe, no celkový dojem kazí spomínané menej pohodlné sedadlo. Nižšie osoby by sa na ňom mohli cítiť pohodlnejšie.
Batéria a dojazd na jedno nabitie
Engwe M20 sa predáva vo dvoch verziách – s jednou alebo dvoma batériami. My sme mali k dispozícii fatbike s dvojicou batérií. Každá má 48 V / 13 Ah, čo nám dokopy dáva až 26 Ah. Výrobca udáva dojazd na jednu batériu v asistovanom režime 75 km alebo výhradne s elektrickým pohonom 55 km. Celkovo by sme tak mali prejsť približne 110 km v čisto elektrickom režime.
Ako vždy, aj tentokrát sme si dojazd preverili. Údajom od výrobcu sa príliš veriť nedá, keďže nevieme v akom režime a pri akých podmienkach tento dojazd testovali.
Keďže sme mali vysoké očakávania, vybrali sme sa na trasu z Košíc k maďarským hraniciam a naspäť. Dojazd sme merali pomocou aplikácie Runkeeper v smartfóne a na záver sme ho porovnali aj s údajom na displeji. Jazdec vážil 80 kg a väčšinou sme išli po asfaltových cestách.
Celkovo sme prešli 67,89 km do úplného vybitia oboch batérií s tým, že ešte pred jazdou sme boli fatbike fotiť, počas čoho sme prešli približne 5 km. Dokopy sme tak najazdili až 73 km na jedno nabitie. Displej na bicykli zobrazoval hodnotu 77.1 km.
Nabíjanie jednej batérie trvá približne 7 hodín. Škoda, že výrobca dodáva ku dvom batériám len jednu nabíjačku. Celkovo tak potrebujeme priveľa času na postupné nabíjanie batérií. Odporúčame tak zakúpiť si druhú nabíjačku a nabíjať súčasne.
Engwe M20: Záverečné zhodnotenie
Engwe M20 je netradičný elektrický fatbike s dizajnom pripomínajúcim skôr motorku než bicykel. Svojim dizajnom rozhodne púta pozornosť okoloidúcich na ulici. Zaujímavé sú však aj jeho parametre, 750 W motor, predné aj zadné odpruženie a možnosť zakúpiť si ho rovno s dvoma batériami.
Každá z batérií má 13 Ah, takže v našom prípade sme mali k dispozícii 26 Ah. Celkový dojazd na jedno nabitie v čisto elektrickom režime bez pomoci pedálmi je okolo 73 km, čo vôbec nie je zlé.
S netradičným dizajnom sa žiaľ spájajú aj isté negatíva. Azda najväčším z nich je nemožnosť výškového nastavenia sedačky a jej celkové nepohodlie pri dlhšej jazde.