Elektrické bicykle v posledných rokoch naberajú na popularite a vidíme čoraz viac dostupných modelov najmä z Číny. Engwe EP-2 Pro spája mestský elektrobicykel s horským do jedného a vznikol z neho vzrastom menší, no veľmi svižný kúsok. Aj vďaka hrubým 4″ pneumatikám a výkonnému 750 W motoru nebude núdza o zábavu.
Ako si poradil tento elektrobajk v našom teste? Neobišli nás problémy a museli sme riešiť aj opravu snímaču krútiaceho momentu, o čom sa dočítaš viac v článku. Dozvieš sa naše pocity z jazdy a otestovali sme samozrejme aj reálny dojazd.
Kúpiš ho v oficiálnom obchode
Elektrický bicykel s označením ENGWE EP-2 Pro si môžeš zakúpiť priamo v oficiálnom obchode z poľského skladu. Jedná sa teda o expresné doručenie do jedného týždňa a samozrejmosťou je, že nebudeš platiť DPH ani colné poplatky.
Začali sme spoluprácu s oficiálnym predajcom, kde môžeš zaplatiť eurami a všetko prebehne bez problémov. V prípade potreby riešiť reklamáciu vieme dopomôcť, keďže máme oficiálny kontakt. Predajca ponúka 1 ročnú záruku pre mechanické aj elektrické komponenty.
ENGWE EP-2 Pro, oficiálny obchod
*Po presmerovaní na oficiálny obchod Engwe vyhadzuje chybu, treba len chvíľku počkať, prehliadač nakoniec presmeruje na stránku predajcu správne
Pozri si aj unboxing
Balenie a skladanie
Engwe EP-2 Pro príde v pomerne veľkej krabici so zloženým riadidlom, sedačkou, blatníkmi aj pedálmi. Jeho zloženie netrvá príliš dlho, no nás ešte zdržali zle predvŕtané závity, ktoré sme potom museli opravovať. Našli sme ich až dva a zdržal nás to pri skladaní, čo hodnotíme ako mierny mínus, no nie je to však nič hrozné.
Následne sme už len nasadili predné koleso, zložili riadilo a pritiahli jeho vrchnú časť, nasunuli sedadlo, primontovali blatníky a pedále. Je to jednoduchý proces, ktorý zvládne každý a v krabici je aj všetko potrebné náradie spoločne s manuálom. V balení sa nachádza aj 54,6 V / 5 A nabíjačka.
Oprava asistencie pedálovania
Nie všetky testovacie produkty prídu bez chyby, o čom sme sa presvedčili aj my. Na Engwe EP-2 Pro sme museli meniť snímač krútiaceho momentu, ktorý mal natrhnutý káblik a nefungovala tak asistencia pri šliapaní na pedáloch, elektromotor sám nezaberal. Predajca nám však bez problémov poslal zadarmo nový, ktorý sme si sami vymenili.
Snímač krútiaceho momentu sa nachádza na kľuke ľavého pedálu. Jeho kábel sa tiahol pod ostrým koncom rámu bicykla, kde sa presne stala nehoda – pretrhnutie káblika. Preto ti určite odporúčame káblik prichytiť niekde do bezpečia, aby sa niečo podobné nestalo aj tebe.
Na opravu sme potrebovali sťahovák na kľuku, ktorý sme nemali, takže sme ho museli kúpiť v najbližšom cyklo obchode. Bolo potrebné kompletne vytiahnuť ovládač z rámu. Ovládač sa nachádza v zadnej časti tyčky, pokiaľ je bicykel v rozloženom stave.
Museli sme povoliť štyri skrutky okolo konektora na batériu a potom sme sa dostali k ovládaču. Bola tam naozaj veľká spleť káblov, no našli sme ten od snímača a zapojili ho za nový. Na konci sme mali problém s napasovaním ovládača späť do rámu, pretože spleť káblov ho blokovala, trocha sme sa s tým potrápili. Po tejto operácii asistencia pri šliapaní znova fungovala bez problémov.
Konštrukcia a pneumatiky
Už po vytiahnutí z krabice je vidieť, že sa nejedná o hocijakú “lacnú Čínu”, ale o kvalitný elektrobicykel s pevnou konštrukciou zo zliatiny hliníka. Hneď na prvý pohľad do očí bijúce, tučné 20 palcové pneumatiky s hrúbkou 4 palcov, dokážu dobre podržať aj v poriadnom blate či snehu. Dá sa teda využiť aj v zime, no tu za cenu horšieho dojazdu kvôli chladu a batérii.
Pneumatiky majú aj väčšie drapáky, takže tento model nebude situovaný len na vozenie po klasickom asfalte, ale aj do offroad terénu. Japonská značka Panaracer vyrába veľmi kvalitné pneumatiky a majú špeciálne prispôsobené drapáky na dobrú trakciu a klopenie v zákrutách, taktiež má pätku zhotovenú z kevlarových vlákien, takže sa jedná o poriadne robustnú pneumatiku.
Skladací mechanizmus funguje dobre, stačí len odopnúť páčku a potom zložiť celý bajk na polovicu. Hneď pod miestom, kde je pánt na skladanie, sa nachádza aj zámok pre kľúčik. Ten slúži na odomknutie poistky batérie v ráme, teda po otočení sa poistka povolí a batériu je možné vytiahnuť a nabiť, napr. pohodlne vo vnútri.
Elektrobicykel má na šírku 167 cm a na výšku v najvyššom bode 118 cm v rozloženom stave. V zloženom stave má na šírku len 76 cm a na výšku 81 cm.
Jazdné režimy a displej
Engwe EP-2 Pro obsahuje 3 jazdné režimy (čisto elektrický pohon, asistenčný a manuálny), 5 rýchlostných úrovní a s tlačidlami “+” a “-” je možné nastaviť intenzitu elektrického pohonu. Na riadidlách sa nachádza aj otočný plyn, vďaka ktorému dokáže ísť elektrobicykel iba na motorový pohon.
Podržaním tlačidla “-” sa aktivuje režim asistencie tlačenia, čo využiješ ak nemôžeš práve šliapať na bicykli ale vedľa neho kráčať, čo je taktiež zaujímavá funkcia.
LCD displej vyzerá dobre, zobrazuje aktuálnu rýchlosť, stav batérie, jazdný režim a na úplnom spodku nastavený parameter (ODO a podobne). Na spodnej hrane ovládača jazdných režimov sa nachádza tlačidlo napájania, ktoré je skryté a zo začiatku ho môžeš dlhšie hľadať. To je však treba podržať pre zapnutie bicykla.
Na pravej bočnej hrane tohto ovládača sa nachádza ešte tlačidlo pre zapnutie predného svetla a tlačidlo pre prepínanie zobrazovaných údajov na displeji.
Displej obsahuje aj skryté menu podržaním tlačidiel “+” a “-” súčasne, kde je možné nastaviť resetovane “trip” údajov (tC), zobrazované jednotky km/mil (Un) alebo jas displeja (bL). Ďalej je možné nastavovať aj rýchlosti pri všetkých piatich úrovniach a detailne si nastaviť v podstate celý bicykel. Všetky inštrukcie k ovládaniu displeja nájdeš v tomto dokumente.
Naozaj pohodlná jazda
Pri prvotnom nasadnutí na bicykel sme okamžite cítili hrubé kolesá, s ktorými sa ťažšie manévruje. Prekvapila nás svižnosť elektrického pohonu a potom aj jeho výkon do kopcov. Engwe EP-2 Pro toho zvládne naozaj veľa. Trocha nás sklamalo predné pruženie, ktoré je až veľmi mäkké a tak trocha stráca svoje využitie v nerovnom teréne, nepomôže ani zablokovanie vidlice, pretože v podstate stále pruží rovnako.
Pri čínskych elektrických bicykloch býva problém poloha a vzdialenosť riadidiel, ktoré je potom potrebné upravovať. Engwe má však výborne nastavenú polohu aj vzdialenosť a jazda je pohodlná aj pre vyššie postavy. Určite by bol bicykel vhodný aj pre postavy s výškou do 195 cm.
Sedadlo tak veľmi chváliť nemôžeme. Vyzerá byť mäkké, no tvarovo nám veľmi nevyhovovalo, je malé, a pri dlhších jazdách začne tlačiť na zadok. Podľa dotyku sa jedná zrejme o kožený alebo koženkový materiál a je prešívané. Dizajnovo sa však hodí skôr na nejaký dámsky bicykel, než na takýto elektrický fatbike.
Pozn. redakcie: Od januára 2022 posiela predajca novú verziu sedadla s krajším dizajnom, no náhodne. Vyzerá o niečo lepšie.
Slušný 750 W motor
Aj keď je tento bicykel malý, výkonu má dosť, čo je hneď cítiť, ako sa použije čisto elektrický pohon. Engwe EP-2 Pro je veľmi svižný a dokáže potiahnuť aj do väčších kopcov vďaka 750 W motoru a 48 V systému. Podľa výrobcu dokáže dosiahnuť maximálnu rýchlosť 45 km/h na čisto elektrickom pohone.
Nám sa podarilo dosiahnuť maximálnu rýchlosť až 42 km/h na rovine a napríklad pri vyššom stúpaní nemal problém bicykel dať 30 km/h. 42 km/h je však veľmi slušná rýchlosť na elektrický fatbike a hľadať niečo svižnejšie nebude ľahká úloha.
Nechýba tu ani tempomat, ktorý sa automaticky zapne pri pohone cez plyn po 8 sekundách a udržuje danú rýchlosť. Bicykel má aj špeciálny režim chodca podržaním tlačidla “-” a počas chodenia ho stačí len držať, no kvôli jeho rýchlosti je to skôr bežiaci režim, než chodiaci.
Reálny dojazd s 12,8 Ah batériou
Veľkým pozitívom Engwe EP-2 Pro je možnosť akumulátor vybrať z rámu a nabiť niekde v pohodlí svojho domu či bytu. Ten má kapacitu 12,8 Ah a podľa výrobcu dojazd do 80 kilometrov. Nabíjanie trvá približne okolo 5 – 7 hodín a batéria má aj zaistenie proti krádeži, formou spomínanej poistky v ráme.
Testovací jazdec mal výšku 180 cm a váhu 79 kg. Podarilo sa nám namerať 20 km pri jazde s čisto elektrickým pohonom s najväčšou rýchlosťou 5, po asfaltovej ceste, aj po miernych kopcoch. Pripomíname, test bol úplne bez šliapania a bolo vonku o niečo chladnejšie počasie, takže kapacita klesala rýchlejšie. Pri teste s využitím asistencie pedálovania batéria vydržala ale až 32,5 km, pri rýchlostiach 4 a 5, ktoré sme striedali.
Čo chválime je fakt, že batériu nevyplo, s čím majú problémy niektoré elektrické kolobežky od Laotie alebo X-Tron, a motor pri nižšej kapacite len slabšie zaberal. Dá sa potom v pohode došliapať aj niekoľko km v prípade slabej kapacity batérie a motor bude stále chvíľu zaberať.
Pokiaľ by bola zvolená kľudnejšia jazda s rýchlosťou okolo 25 km/h s využitím asistenčného režimu, tak reálny dojazd zrejme aj tak nedosiahne deklarovaných 80 km od výrobcu, ale reálnych bude približne takých 40 – 50 kilometrov.
Prehadzovačky a brzdy
Prehadzovačky od Shimano, ktoré nájdeš úplne všade, už majú svoj štandard a netreba ich opisovať. Dostupných je však iba 7 rýchlostí, čo tento bicykel radí skôr na využitie do mesta či do dediny pre pomalú jazdu. Už pri rýchlosti 35 km/h pri najvyššom stupni prevodu sme museli naozaj rýchlo kmitať nohami. Pri najvyššej rýchlosti na rovine sa šliape v podstate do prázdna.
Značka Tektro poskytla Engwe kvalitné mechanické kotúčové brzdy. Tie je zo začiatku potrebné poriadne rozbehať a nastaviť, pretože nám kotúč najprv šúchal. To sme opravili povolením dvoch skrutiek pomocou imbusového kľúča, stlačili brzdu na plno a skrutky potom zase zatiahli. Brzdy by sme zhodnotili na koniec ako priemerné a občas vedia aj nepríjemne zapískať.
Ak by si chcel objednať tento elektrický bicykel, môžeš si pozrieť aj originálne video o výrobcu, ako ho zložiť.
Záverečné hodnotenie Engwe EP-2 Pro
Na záver môžeme hodnotiť tento skladací elektrický fat bike veľmi pozitívne. Aj keď sme mali problém s nefunkčnou asistenciou pri pedálovaní, či dvoma zle predvŕtanými závitmi pri skladaní, sme spokojní a určite môžeme Engwe EP-2 Pro odporučiť. Jedná sa ale skôr o mestského spoločníka alebo bicykel na pohodlnejšiu jazdu. Keďže má len 7 prevodov pri vyššej rýchlosti ako 35 km/h sa šliape do prázdna a “palby” na ňom neočakávaj.
750 W motor zaberá parádne aj do kopcov, takže aj pri náročnom teréne sa na ňom takmer vôbec nespotíš. Dojazd je slušný a pri mierne rýchlej jazde na režime 3 dá určite aj 40 – 50 kilometrov. Prehadzovačka a brzdy sú štandardnej kvality a nijak neprekvapia.
Presvedčili sme ťa o kúpe tohto elektrického fatbiku? Ak áno, tak objednávaj z oficiálneho obchodu, majú ho stále dostupný v EÚ sklade aj s najlepšou cenou.
ENGWE EP-2 Pro, oficiálny obchod
Prave som ho poskladal a nejde cisto elektricky pohon. Cize nereaguje na potocenie packy pridavania.
There must be a mistake in the article.
If the charger is 5A, why it takes 5-7 hours to recharge. It should be around 3 hours for 12Ah battery.
Perhaps it is 2A charger?