Sezóna elektrických kolobežiek je síce už pomaly na konci, no k nám do redakcie sa práve dostala novinka od značky Eleglide. Nedávno sme testovali jeden z elektrických horských bicyklov, ktorý zanechal veľmi dobrý dojem. Aká je elektrická kolobežka Eleglide D1?
Zaujme 500 W výkonom, maximálnou rýchlosťou až 45 km/h a dojazdom 70 km. Aké sú však jazdné vlastnosti a aký je reálny dojazd? Dozvieš sa v našej podrobnej recenzii.
Kde kúpiť Eleglide D1?
Elektrická kolobežka Eleglide D1 je dostupná u nášho medzinárodného partnera, Geekbuying. Poteší doručenie z poľského skladu, takže kolobežku stihneš využiť ešte aj počas tohto roku. Doručenie trvá 2 – 7 pracovných dní a samozrejmosťou je bezplatné dodanie bez akýchkoľvek poplatkov navyše.
Základné parametre v skratke
Rozmery v zloženom stave: 115 x 21 x 38 cm Výkon Maximálna rýchlosť Maximálny dojazd Maximálne zaťaženie Materiál Hmotnosť Maximálne stúpanie Batéria Doba nabíjania Kolesá Displej Odpruženie
Eleglide D1
v rozloženom stave: 120 x 57 x 119 cm
500 W
45 km/h
70 km
120 kg
hliníková zliatina
27.5 kg
25 %
864 Wh / 48 V / 18 Ah
9 – 11 hodín
10" x 2.5" off-road plášte
1.38" LCD
áno – predné aj zadné
Obsah a kvalita balenia
Elektrická kolobežka od značky Eleglide k nám dorazila kuriérom SPS. Kompletné balenie je pomerne ťažké, váži takmer 36 kg. Celá krabica bola oblepená žltou fóliou a dorazila bez akýchkoľvek viditeľných poškodení.
Vo vnútri nájdeme ďalšiu kartónovú krabicu, v ktorej je už uložená samotná kolobežka. Tá je umiestnená v polystyrénoch v zloženom stave. Okrem nej sa v balení nachádza aj sedadlo, nabíjačka s EÚ koncovkou, návod na použitie a sada skrutiek a kľúčov potrebných k poskladaniu kolobežky.
Balenie je presne také, aké si pri podobnom produkte predstavujeme. Druhá ochranná krabica a vnútorné polystyrény dostatočne chránia kolobežku pred akýmkoľvek poškodením počas prepravy.
Skladanie kolobežky Eleglide D1
Kolobežka Eleglide D1 nepatrí medzi klasické mestské kolobežky, aké nájdeš medzi našimi recenziami. Eleglide D1 je podstatne mohutnejšia a ťažšia kolobežka. Váži 27.5 kg a jej konštrukcia je vyrobená zo zliatiny hliníka. Dizajnovo sa podobá na oveľa drahšie a výkonnejšie kolobežky.
Ako sme už spomenuli, kolobežka je v krabici umiestnená v zloženom stave, teda podobnom tomu, ako ju môžeš kedykoľvek zložiť a premiestniť, prípadne uskladniť. Montáž do finálnej podoby tak nie je vôbec komplikovaná a zvládne ju každý v priebehu niekoľkých minút.
Prvým krokom je vyklopenie hlavnej tyče riadenia. To dosiahneš stlačením poistnej páky v spodnej časti sklápacieho mechanizmu. Tyč riadenia po nastavení do správnej polohy zapadne do drážok v sklápacom mechanizme. Riadidlá stačí vyrovnať do štandardnej polohy a priskrutkovať displej na svoje miesto pomocou štvorice skrutiek s maticami. Následne je potrebné ešte uchytiť zapaľovanie pomocou jednej skrutky tak, aby pevne držalo na riadidlách.
Posledným, nepovinným krokom je montáž sedadla, ktoré sa ku kolobežke dodáva. Tyč, do ktorej sa vkladá sedadlo je na kolobežke už namontované, no má nesprávny adaptér pre dodávané sedadlo. Tento adaptér sa však nachádza na spodnej strane sedadla. Princíp tak spočíva v demontáži adaptéru z tyče sedadla a montáži druhého adaptéru, spolu so sedadlom.
Dizajn, kvalita a rozmiestnenie prvkov
Dizajn kolobežky Eleglide D1 sa nenápadne podobá na mnohé iné čínske kolobežky, no z nášho pohľadu je veľmi vydarený. Kolobežka je celá čierna a pôsobí robustným a kvalitným dojmom. Značka Eleglide uvádza, že kolobežka je určená do terénu, čomu sú prispôsobené aj 8 cm široké 10″ pneumatiky s výrazným dezénom.
Svetlá výška kolobežky je približne 13 cm, takže nejaký ten terén a vyššie obrubníky by jej nemali robiť problém. Poteší tiež celoodpružená konštrukcia. Vpredu nájdeme dvojicu pružinových tlmičov. V zadnej časti sa zas nachádzajú dva tlmiče, no bez pružín.
Celkovo je pruženie relatívne tuhé, no funkčné. Nerovnosti tlmí kolobežka skutočne dobre, no predné tlmiče nie sú príliš kvalitné. Pri vyšších rýchlostiach sa často pri prejazde nerovnosťami ozýva nepríjemné klepanie z predných tlmičov. Zadné nemajú takýto nechcený prejav.
Vyšších kolobežkárov poteší možnosť prispôsobenia výšky riadidiel. Nastaviť sa dá v rozmedzí približne 98 – 123 cm od zeme. O bezpečnosť sa starajú mechanické kotúčové brzdy, ktoré sú vpredu, ale aj vzadu. Fungujú v kombinácií s motorom, ktorý im pomáha pri brzdení. Tentokrát máme motor umiestnený vzadu, čo by malo priniesť lepšiu akceleráciu oproti umiestneniu vpredu.
Riadidlá majú veľkorysú šírku, 62.5 cm. Na nich je upevnený klasický, kruhový LCD displej s priemerom 1.38″, pri ktorom sa nachádza páka pre ovládanie plynu. Toto ovládanie dobre poznáme z množstva iných čínskych elektrických kolobežiek.
Eleglide D1: Osvetlenie aj smerovky
Na ľavej strane riadidiel sa nachádza ovládač s troma tlačidlami. Jedno slúži ako klaksón, ktorý však nie je príliš hlasný a zvyšné 2, farebne odlíšené ovládajú osvetlenie a smerovky.
Svetlá nájdeme nie len vpredu a vzadu, ako je to zvykom, ale aj vo všetkých štyroch rohoch podvozku. Tieto rohové svetlá slúžia aj ako smerovky. Žiaľ, počas dňa takéto smerovky nemajú veľký význam, pretože ich vidieť len slabo.
Lepšie je to počas tmy, kedy toto zaujímavé riešenie vynikne. Napriek tomu by sme skôr privítali klasické smerovky v zadnej časti. Brzdové svetlo je umiestnené na blatníku, ktorý má mimochodom veľmi vkusný dizajn. Svieti dobre a je dostatočne veľké. Predné, biele svetlo, sa nachádza na tradičnom mieste nad predným kolesom. Jeho svietivosť je skôr priemerná.
Ovládanie a jazdné režimy
K elektrickej kolobežke Eleglide D1 sa dodáva aj dvojica kľúčov, ktorými sa aktivuje kolobežka. Pootečením kľúča sa zobrazí aktuálny stav napätia v batérii na malom displeji hneď vedľa pravej rukoväti.
Pre zapnutie kolobežky je však potrebné ešte dlhšie podržať modré tlačidlo, ktoré sa nachádza vedľa displeja. Tým sa rozsvieti 1.38″ farebný LCD displej. Jeho hlavným prvkom je zobrazenie aktuálnej rýchlosti. Nájdeme tu však aj ďalšie užitočné informácie ako stav batérie, prejdenú vzdialenosť či aktuálny jazdný režim.
Modrým tlačidlom pre zapnutie a vypnutie sa prepína medzi jednotlivými zobrazeniami – celková prejdená vzdialenosť, prejdená vzdialenosť od zapnutia, čas, napätie batérie a kód chyby (ak sa nejaká vyskytla). Displej je na pohľad pekný, má jemné rozlíšenie, no jeho viditeľnosť vonku je pomerne nízka.
K dispozícii je trojica jazdných režimov. Tie sú odstupňované na základe maximálnej rýchlosti – 20 / 35 / 45 km/h. V každom režime je výkon rovnaký, jediným rozdielom je maximálna rýchlosť.
Test reálneho dojazdu
Výrobca udáva dojazd až 70 km na jedno nabitie. Drobným písmom pod týmto údajom je však uvedená doplňujúca informácia, že tento dojazd bol meraný pri rýchlosti 15 km/h za úplného bezvetria a so 70 kg jazdcom. Kto by však jazdil s takouto kolobežkou maximálnou rýchlosťou len 15 km/h, keď aj najslabší režim má maximálku 20 km/h?
My sme dojazd samozrejme otestovali pri najsilnejšom režime, v ktorom si užiješ výkon kolobežky naplno. Jazdili sme po Košiciach a okolitých dedinách, takže sme sa nevyhli ani kopcom a nespevneným cestám. Náš redaktor má hmotnosť približne 80 kg.
Počas našej testovacej jazdy sme merali prejdenú vzdialenosť nie len pomocou merača na displeji, no tiež sme si spustili sledovanie aktivity na našom smartfóne cez aplikáciu Runkeeper. Keďže na displeji sa nezobrazuje percentuálny stav batérie, jazdili sme až kým nám nezačal blikať posledný z piatich dielikov batérie. Podľa informácie na displeji kolobežky sme prešli 46 km, no podľa GPS to bolo o niečo menej, 39.68 km.
Očakávali sme slabší dojazd, keďže sme vždy išli maximálnou možnou rýchlosťou, podľa toho ako to podmienky dovoľovali. Samozrejme, v meste na cyklochodníkoch kde sa pohybuje množstvo ľudí sme museli spomaliť, no v dedinách a medzi nimi sme išli stále naplno.
Naše dojmy a skúsenosti z jazdy s Eleglide D1
Od kolobežky Eleglide D1 sme nemali príliš vysoké očakávania. Predsa má výkon “len” 500 W a cenovo ide o pomerne dostupnú kolobežku, ktorá len mierne presahuje hranicu 500 €. Hneď počas prvej jazdy však prišlo milé prekvapenie, ako dobre táto kolobežka jazdí.
Výkon je úplne dostatočný a bez problémov sme dosiahli aj maximálnu rýchlosť 45 km/h, aj keď podľa GPS to bolo o niečo menej (približne 38 – 39 km/h). Pocit z jazdy však bol perfektný. Kolobežka je vďaka odpruženiu a veľkým, širokým kolesám mimoriadne pohodlná pri jazde po asfalte.
Napriek tomu, že výrobca ju prezentuje ako kolobežku do terénu, my si to nemyslíme. Ľahší terén síce zvládne a nerovnosti tlmí skutočne dobre, no pri vyššej rýchlosti sa počas prejazdu nerovnosťami ozýva nepríjemné klepanie z predných tlmičov. Nerovnosti tlmia dobre, no majú nepríjemný zvukový prejav.
Chválime aj široké riadidlá, ktoré sa vďaka tvarovanému gripu držia veľmi príjemne. Brzdy sú efektívne a obe brzdia s asistenciou motora. Pri brzdení zadnou brzdou však viac cítiť, že kolobežka brzdí aj motorom. Plyn je dobre a plynulo ovládateľný a kolobežka má celkom dobrú akceleráciu. Na maximálnu rýchlosť 45 km/h je však potrebná dlhšia rovinka.
Sklápací mechanizmus a sedadlo
Sklopenie kolobežky pozostáva z niekoľkých krokov. Jednoduchšie je to ak nepoužívaš sedadlo. V takomto prípade stačí sklopiť riadidlá potiahnutím poistiek v smere znázornenom šípkami a tiež odistiť poistku za predným kolesom v sklápacom mechanizme. Následne sa hlavná tyč riadenia sklopí.
Ak je na kolobežke sedadlo, to je potrebné tiež sklopiť pomocou páky pod sedadlom, čím sa sklopí sedacia časť. Ďalej je však potrebné odistiť poistku pre sklopenie celej tyči spolu so sedadlom. Takto sklopené sedadlo však zavadzia hlavnej tyči riadenia v zloženom stave, preto je potrebné ním ešte mierne pootočiť, tak aby neprekážalo. Tento proces so sedadlom je tak mierne zdĺhavý.
Miernym negatívom je vôľa, ktorá sa po krátkej jazde objavuje v riadidlách. Je to však daňou za možnosť sklopiť obe strany riadidiel k hlavnej tyči. Pevné riadidlá by boli stabilnejšie, no pri takejto šírke by nebola sklopená kolobežka príliš kompaktná.
Batéria a nabíjanie
Eleglide D1 má 864 Wh / 48 V / 18 Ah batériu. V nabitom stave má napätie 55 V. Batéria je uložená v spodnej časti, kde je chránená konštrukciou podvozku. Pri náraze na príliš vysoký obrubník alebo nejaký ten kameň je batéria dobre chránená.
Výrobca udáva dĺžku nabíjania na úrovni 9 až 11 hodín. My sme kolobežku nabíjali z takmer úplne vybitého stavu do 100 % presne 8 hodín a 20 minút. Nabíjačka má výstup 54.6 V a 2 A. Nabíjací konektor je umiestnený pod predným rohovým svetlom na pravej strane a je chránený gumenou krytkou.
Eleglide D1: Záverečné zhodnotenie
Elektrická kolobežka Eleglide D1 nás veľmi príjemne prekvapila svojimi jazdnými vlastnosťami. Vďaka širokým kolesám a odpruženiu je jazda mimoriadne pohodlná. Potešia tiež kotúčové brzdy vpredu aj vzadu a solídny dojazd. Počas nášho testu sme prešli na jedno nabitie až 40 km pri najsilnejšom režime.
Medzi nedostatky radíme vôľu v riadidlách, ktorá je spôsobená sklápaním a tiež predné tlmiče, ktoré klepú pri prejazdoch nerovnosťami pri vyšších rýchlostiach. Celkovo však ide o výbornú kolobežku, ktorá ponúka skvelý pomer ceny a výkonu. Ak hľadáš elektrickú kolobežku, ktorá je výkonnejšia od klasických mestských kolobežiek a nechceš investovať príliš veľa peňazí, Eleglide D1 je výbornou voľbou.
Ak sme ťa našou recenziou presvedčili o kúpe Eleglide D1, tak ti odporúčame, ako sme na začiatku spomenuli, internetového predajcu Geekbuying. Z EÚ skladu sa nemusíš báť žiadneho DPH a cla a balík ti príde veľmi rýchlo do pár pracovných dní.