Otestovali sme unikátnu mestskú kolobežku Atomi Alpha, ktorá zaujme 650 W motorom a viacerými prvkami, ktoré na bežných kolobežkách nenájdeš. Azda najzaujímavejším z nich je integrovaný zámok.
V recenzii sa pozrieme na všetko, čo kolobežka ponúka. Oboznámime sa s jej aplikáciou, pozrieme sa na kvalitu spracovania, výkon a celkový dojem z jazdy.
Kde kúpiť Atomi Alpha?
Pokiaľ ťa táto kolobežka zaujala natoľko, že by si si ju chcel zaobstarať, učiniť tak môžeš prostredníctvom renomovaného e-shopu Geekbuying. Predajca dokonca ponúka na kolobežku dodatočnú zľavu, pričom nechýba ani expresné doručenie z európskeho skladu.
Elektrická kolobežka Atomi Alpha
Technické špecifikácie
Model | Atomi Alpha |
---|---|
Rozmery v rozloženom stave | 113.5 x 55.5 x 119 cm |
Hmotnosť | 16.4 kg |
Motor | nominálny výkon 350 w a maximálny výkon 650 – 700 W |
Batéria | 36 V / 10 Ah / 360 Wh |
Maximálny dojazd | 40 km |
Doba nabíjania | 6 hodín |
Pneumatiky | 9" bezdušové odolné voči defektom |
Režimy | 3 (6 / 18 / 25 km/h) |
Maximálne stúpanie | 20° |
Vodeodolnosť | IP65 |
Brzdy | zadná elektrická a predná bubnová |
Odpruženie | zadné |
Displej | áno |
Aplikácia | áno |
Maximálna záťaž | 120 kg |
Osvetlenie | predné a zadné brzdové + smerovky + ambientné osvetlenie |
Zámok | prostredníctvom aplikácie + fyzický zámok |
Obsah a kvalita balenia
Elektrickú kolobežku Atomi Alpha nám doručil kuriér spoločnosti DPD v krabici s rozmermi 121.5 x 55 x 17 cm a celkovou hmotnosťou 20.5 kg. Kolobežka je zabalená len v jednej krabici, no tá je z pomerne hrubého kartónu.
Vo vnútri je uložená v tvarovaných penových výstuhách, ktoré chránia kolobežku pred poškodením. Jednotlivé diely sa tak vo vnútri o seba nešúchajú, takže kolobežku sme dostali v perfektnom stave.
V krabici je kolobežka samozrejme zložená s demontovanými riadidlami, tak ako to býva aj u iných podobných kolobežiek. Ďalej tu nájdeme aj nabíjačku s európskou koncovkou, manuál, imbusový kľúč a dvojicu skrutiek.
Skladanie kolobežky je veľmi jednoduché
Ako sme už naznačili aj v predchádzajúcej kapitole, kolobežka Atomi Alpha je v krabici umiestnená v zloženom stave. Kolobežku tak v podstate stačí vybrať z krabice, upevniť riadidlá na svoje miesto a môžeš sa voziť.
V hlavnej tyči vedúcej k riadidlám nájdeme kábel s koncovkou, ktorú je potrebné zapojiť do druhej koncovky s káblom, ktorý trčí z riadidiel. Kábel je dostatočne dlhý a nie je nijak napnutý, takže sa nemusíš obávať, že by ti skočil do vnútra tyče.
Po spojení káblov pomocou konektoru sme len vložili riadidlá do tyče a upevnili dvojicou skrutiek. U väčšiny kolobežiek sa používajú štyri skrutky, ktoré držia riadidlá z prednej ale aj zadnej časti. Tu máme len dve skrutky, ktoré držia riadidlá z prednej strany. Napriek tomu nemáme pocit, že by riadidlá držali nedostatočne.
Po ich upevnení sme ešte dofúkali pneumatiky, keďže mali tlak len okolo 20 psi. Následne stačí kolobežku zapnúť a môžeš jazdiť. Žiadne ďalšie komponenty nie je potrebné upevňovať.
Dizajn a kvalita spracovania
Už z dizajnu kolobežky je jasné, že je určená hlavne do mesta. Má menšie, 9″ kolesá a štandardný sklápací dizajn podobný množstvu ďalších elektrických kolobežiek. Je tu však niekoľko zaujímavých špecialít, s ktorými sa bežne nestretneš.
Jej rozmery v rozloženom stave sú 113.5 x 55.5 x 119 cm a v zloženom stave 122 x 17.5 x 56 cm. Hmotnosť predstavuje 16.4 kg, takže nepatrí medzi tie najľahšie kolobežky, no pre nás je takáto hmotnosť ešte v poriadku.
My sme mali kolobežku dostupnú v bielej farbe, ktorá je v skutočnosti skôr strieborná, no na výber máš aj čiernu alebo zelenú, ktorá je celkom zaujímavá.
Celá konštrukcia kolobežky je samozrejme kovová a jej kvalita je veľmi dobrá. Jednotlivé časti sú zväčša dostatočne mohutné a pôsobia kvalitným dojmom. Platforma pre nohy je pogumovaná, no akási príliš úzka. Má šírku len 15.5 cm a jej hrany sú výrazne zaoblené, čo nie je ideálne pre väčšie nohy.
Zaujímavým prvkom je integrovaný zámok v bočnej stene podvozku, poteší aj ambientné osvetlenie, smerovky a odpruženie zadnej časti. O týchto komponentoch si povieme ešte viac.
Efektné ambientné osvetlenie
Cieľová skupina kolobežky Atomi Alpha je očividne skôr mladšia generácia, čomu nasvedčuje aj netradičné ambientné osvetlenie, ktoré je vskutku zaujímavé. Podsvietenie podvozku nie je ničím výnimočným, no tu nájdeme aj ďalšie osvetlenie v podobe LED pásiku na prednej zvislej tyči riadenia.
Tento pásik sa tiahne takmer po celej dĺžke tyče a okrem štýlového osvetlenia poslúži určite aj pre lepšiu viditeľnosť kolobežky. Celkové ambientné osvetlenie, čiže spodné aj predné svetlo, sa ovládajú spolu pomocou aplikácie. Nemôžme si tak zapnúť alebo vypnúť len jedno z nich, no nastavenia sa vzťahujú vždy na obe spoločne.
K dispozícii máme okrem vypnutia či zapnutia aj výber konkrétnej farby zo širokého spektra alebo až 14 rôznych efektov, ktoré sú veľmi zaujímavé. Ide o rôzne efekty blikania či postupnej zmeny farieb.
Taktiež si môžeme nastaviť aj intenzitu ambientného osvetlenia na stupnici od 0 do 100 %.
Riadidlá a displej
Riadidlá majú šírku 55 cm a pogumované gripy sa držia veľmi príjemne a vôbec sa nešmýkajú. Na ľavej strane je páka prednej brzdy, ovládač smeroviek a malý zvonček.
Pravá strana obsahuje len ovládač plynu a v strede riadidiel nájdeme displej. Ten zobrazuje okrem aktuálnej rýchlosti aj stav batérie, stav svetiel, jazdný režim či prejdené kilometre. Jeho čitateľnosť je celkom dobrá, aj keď na priamom slnku by sme privítali vyšší jas.
Výhradu máme azda len k dizajnu displeja a okolitým lesklým rámom, kde sa zachytávajú odtlačky prstov. Táto kombinácia v trojuholníkovom prvku s hlbšie zasadeným displejom pôsobí tak trochu zvláštne.
Výkon, jazdné režimy a pohodlie jazdy
Poďme teda k tej najpodstatnejšej časti, ktorou je výkon a samotné pohodlie jazdy. Motor má nominálny výkon 350 W a maximálny výkon 650 – 700 W (manuál uvádza 700 W, webstránka 650 W). Je umiestnený v zadnom kolese a je mimoriadne tichý.
Maximálna rýchlosť, ktorú dokáže dosiahnuť je 30 km/h v režime Sport. Túto rýchlosť je však potrebné povoliť v aplikácii. Inak je k dispozícii maximálka len tradičných 25 km/h. Zvyšné režimy Eco a Normal ponúkajú rýchlosti 6 a 18 km/h.
Pozornosť by sme radi upriamili najmä na odpruženie, ktoré je v zadnej časti, pred zadným kolesom. To je až prekvapivo mimoriadne dobré a účinné. Jeho tuhosť je nastavená výborne a musíme uznať, že ide o jedno z najlepšie odladených odpružení u mestských kolobežiek.
Čo sa týka brzdového systému, máme tu prednú bubnovú brzdu a elektronickú brzdu E-ABS. Účinnosť bubnovej brzdy nie je najlepšia a celkovo nemáme radi tento typ bŕzd u kolobežiek. Navyše, ani elektrická brzda príliš citeľne nezaberá. Kolobežka by si rozhodne zaslúžila lepšie brzdy.
Aplikácia Atomi
Aplikáciu Atomi nájdeš v obchode Google Play aj Apple Store. My využívame Android a aplikácia sa po vyhľadaní názvu Atomi nachádza akosi nízko vo výsledkoch vyhľadávania. Vieme sa k nej ale dostať aj naskenovaním QR kódu z manuálu.
Pripojenie kolobežky je veľmi jednoduché. Stačí si zapnúť Bluetooth, vyhľadať zariadenia v okolí a aplikácia kolobežku okamžite nájde. Následne po kliknutí na tlačidlo Add prebehne už všetko automaticky, až sa zobrazí úvodná obrazovka.
Tá zobrazuje kolobežku, stav batérie, nájazd či trip a niekoľko nastavení. Medzi ne patrí voľba jazdného režimu, zamknutie kolobežky, ovládanie svetiel, ambientného osvetlenia, tempomatu či štartu z nuly.
Ďalej sa tu nachádza aj sledovanie jazdy na mape so záznamom trasy alebo podrobnejšie informácie o batérii. Aplikácia beží spoľahlivo, no má niekoľko múch. Celkový nájazd kolobežky zobrazuje nezmyselné informácie, keďže s kolobežkou sme prešli len niečo nad 25 km, no aplikácia zobrazuje celkovo až viac ako 200 km.
Ďalším problémom je zaznamenie trasy na Google Mape, ktoré nefunguje vôbec dobre. Zobrazená trasa pozostáva z niekoľkých priamych čiar, ktoré prechádzajú cez budovy a krížom cez ulice.
Batéria a dojazd
Atomi Alpha funguje na 36 V systéme s 10 Ah batériou. To naznačuje nie príliš dobrý dojazd, no výrobca udáva pomerne reálny dojazd okolo 20 km na jedno nabitie. Maximálny dojazd by mal byť 40 km, no samozrejme jedine v ECO režime za ideálnych podmienok.
My sme kolobežku testovali počas zimy pri teplote okolo 7 °C a prejdenú vzdialenosť sme sledovali pomocou aplikácie Atomi, ďalšej aplikácie Runkeeper a tiež na displeji kolobežky. Jazdili sme v Košiciach na športovom režime s maximálnou rýchlosťou 30 km/h. Nijak sme sa neobmedzovali a jazdili sme maximálnou rýchlosťou všade, kde to bolo možné.
Aplikácia Atomi nám namerala 15.6 km, Runkeeper 13.6 km a kolobežka 15 km. Najviac v tomto dôverujeme aplikácii Runkeeper.
Po testovacej jazde v uliciach Košíc nám aplikácia zobrazovala ostávajúcu kapacitu batérie 36 %. Výrobcom udávaný dojazd 20 km je tak celkom reálny, no ak by sme chceli prejsť viac, museli by sme si znížiť rýchlosť na 25 km/h alebo použiť slabší režim.
Batéria sa nabíja približne 6 hodín a nabíjací port je pekne schovaný za opierkou kolobežky a gumenou krytkou.
Integrovaný zámok a smerovky
Zámok integrovaný v spodnej platforme kolobežky je skutočne veľmi netradičným a zaujímavým prvkom. Kovové lanko má 70 cm a je schované pod krytkou, odkiaľ si ho jednoducho vytiahneš, prevlečieš okolo stojanu na bicykle a zamkneš do podvozku. Pre odomknutie slúži číselný kód, ktorý pozostáva z troch číselníkov.
K dispozícii je tak 1000 rôznych kombinácií číselného kódu, čo je skvelé, no samotné oceľové lanko nepredstavuje príliš vysoké zabezpečenie. Je totiž veľmi tenké, a tým pádom nie je nijak náročné ho rýchlo preseknúť.
Prednastavený číselný kód je 000 a pre jeho zmenu slúži resetovacie tlačidlo. Princíp je rovnaký ako u iných číselných zámkoch, takže svoje heslo si môžeš nastaviť prepnutím tohto tlačidla, ktoré potom potvrdíš jeho návratom do pôvodnej polohy.
Ďalšou zaujímavosťou kolobežky Atomi Alpha sú smerovky. Tie sú umiestnené vzadu z oboch strán zadného blatníka. Sú pomerne dobre viditeľné a zapínajú sa prepínačom s dvoma tlačidlami na ľavej strane riadidiel.
Sklápací mechanizmus
Kolobežku si môžeš jednoducho a rýchlo zložiť v prípade, ak ju potrebuješ preniesť. Sklápa sa pomocou páky s poistkou v kĺbe sklápania, ktorý mimochodom ukrýva aj kabeláž.
Po sklopení v kĺbe vidieť káble, čo sa nám osobne páči oveľa viac v porovnaní s inými kolobežkami, kde sú káble vedené po vonkajšej strane, kde môžu zavadzať.
Po sklopení sa háčik na riadidlách zaistí do otvoru na zadnom blatníku a kolobežku si môžeme ľahko preniesť. Hlavná tyč je síce pomerne hrubá, takže pre menšie ruky to nie je ideálne.
Atomi Alpha: Záverečné zhodnotenie
Elektrická kolobežka Atomi Alpha je veľmi zaujímavou novinkou s niekoľkými prvkami, ktoré bežne u elektrických kolobežiek v tejto kategórii nenájdeš. Disponuje smerovkami, ambientným podsvietením s LED pásikom aj na hlavnej tyči vedúcej k riadeniu a integrovaným číselným zámkom s oceľovým lankom.
O výkon sa stará 350 W motor s maximálnym výkonom 650 – 700 W a 36 V / 10 Ah batéria. Poteší aj vlastná aplikácia, displej a veľmi dobré zadné odpruženie, ktoré funguje skutočne výborne. Celkové pohodlie jazdy je tak vďaka odpruženiu na veľmi solídnej úrovni.
Medzi negatíva radíme bubnovú prednú brzdu, ktorá by mohla mať vyššiu účinnosť, priemernú batériu a pomerne úzku platformu pre nohy. Celkovo nás však táto kolobežka veľmi milo prekvapila a rozhodne ju zaraďujeme medzi tie najlepšie mestské kolobežky, aké sme mali možnosť testovať.