ADO A20 je elektrický skladací bicykel, ktorý sme mali možnosť otestovať. Ide o novinku od značky ADO (A Dece Oasis). Ponúka 350 W motor, dobrý dojazd a maximálnu rýchlosť 35 km/h.
V redakcii sme ho podrobne otestovali a využívame ho už niekoľko týždňov. Podelíme sa s našimi skúsenosťami počas jeho používania, dozvieš sa, aký má reálny dojazd a aké sú jeho prednosti, ale aj nedostatky.
Kde kúpiť ADO A20?
Elektrický skladací bicykel ADO A20 je momentálne dostupný u jedného z našich najobľúbenejších medzinárodných predajcov, Banggood. Poteší dostupnosť v českom sklade, odkiaľ ti bude doručený v priebehu 2 – 7 pracovných dní od odoslania. Balík ti privezie kuriér bez akýchkoľvek colných poplatkov alebo DPH.
ADO A20+
Expresné doručenie z európskeho skladu bez cla a DPH.
Tento produkt ti bude doručený expresne z lokálneho skladu v Európe. Dodanie z EÚ skladov väčšinou trvá 7-10 dní a doručuje kuriér. Pri dodaní už neplatíš žiadne poplatky navyše, žiadne clo ani DPH.
Obsah balenia
Bicykel ADO A20 sa dodáva v kartónovej krabici so základným popisom jeho vlastností a parametrov. Táto krabica žiaľ nie je chránená žiadnou ďalšou krabicou, ani fóliou, preto bola v našom prípade jemne zdeformovaná na niekoľkých miestach. Bicykel je vo vnútri ale dobre chránený, takže nebol nijak poškodený počas prepravy.
Krabica je pomerne veľká a váži takmer 26 kg. Bicykel je vo vnútri zložený a k jeho poskladaniu sa dodáva prehľadný návod s ilustráciami. Celý rám je chránený penovou výstuhou, ktorá je prichytená na viacerých miestach plastovými, sťahovacími páskami.
Žiadne kovové časti sa tak o seba neotierajú, čím nedôjde k poškrabaniu rámu. Balenie pozostáva z viacerých komponentov, ktoré je potrebné poskladať dokopy. Nájdeme tu hlavný rám bicykla s kolesami, zložený na polovicu, riadidlá, pedále, sedadlo a stojan. Čo sa týka príslušenstva, v oddelených krabičkách alebo fóliách sme dostali malú pumpu, stojan pre smartfón a potrebné skrutky aj s kľúčmi.
Balenie tak obsahuje úplne všetko, čo k montáži potrebujeme.
Prvý dojem, kvalita spracovania a skladanie bicykla
Na prvý pohľad vyzerá bicykel veľmi kvalitne a pevne. Dizajn hodnotíme tiež pozitívne, všetko je elegantné čierne. Hneď po rozbalení sme začali s montážou, s ktorou nám pomohol pribalený návod. Ten obsahuje aj ilustrácie, takže celý proces sa zdá jednoduchý.
V prvom kroku sme spojili rám v kĺbe, kde sa spája batéria s konektormi. Tu prišlo mierne sklamanie, keďže jednotlivé piny do seba úplne presne nepasujú, a tak sme pre zloženie rámu museli jemne nadvihnúť batériu zatlačením zospodu v mieste, kde sa vkladá do batérie kľúč. Následne sa spoj zaistí poistkou v podobe malej páky.
Ďalším krokom bolo uchytenie riadidiel. To už bolo jednoduché. Stačilo vložiť tyč riadenia na svoje miesto na základe značiek vyznačených na jednotlivých dieloch a spojiť ich pribalenou skrutkou. Náklon riadidiel je možné prispôsobiť podľa vlastných preferencií. Stačí odomknúť páku v strede riadidiel a nastaviť si sklon riadidiel podľa seba. Nechýba ani nastavenia výšky riadidiel.
Sedadlo sa vkladá a upevňuje rovnakým spôsobom, ako sme zvyknutí z bežných bicyklov. Jedným z posledných krokov je prichytenie sklápacích pedálov, ktoré sa skrutkujú v príslušnom smere – ľavý pedál proti smeru hodinových ručičiek a pravý pedál v smere hodinových ručičiek.
Posledným krokom bolo upevnenie stojanu do zadnej časti pomocou dvojice skrutiek. Tu nastal problém, keďže závity na ráme sú o niečo väčšie než skrutky, a tak je potrebné skrutky uchytiť z opačnej strany maticami, ktoré sme ale v balení nenašli. Matice sme tak museli dodatočne dokúpiť.
Celý proces montáže sme zvládli veľmi rýchlo a nebyť spomínaných nedostatkov, všetko by bolo perfektne jednoduché a ešte rýchlejšie. Bicykel bol okamžite po poskladaní pripravený na jazdu a batéria bola nabitá približne na 70 %. Držiak na smartfón je plastový, no s priloženou gumičkou smartfón udrží. Osobne ale preferujeme kovové držiaky, ktoré majú kvalitnejší úchop.
Kolesá, brzdy a ďalšie komponenty
Keďže ide o skladací bicykel, tomu sú prispôsobené aj jeho rozmery. Kolesá majú rozmer 20 x 1.95 ” a plášte sú zosilnené, vďaka čomu by mali byť odolnejšie. Dezén je dostatočný aj do ľahšieho terénu a bicykel sa radí do kategórie cross-country. Nechýbajú ani blatníky vpredu aj vzadu, ktoré je však potrebné po niekoľkých jazdách mierne utiahnuť.
ADO A20 je vybavený klasickými kotúčovými brzdami s lankom, nie sú hydraulické, no ich ovládanie je ľahké a presné. Kotúče majú priemer 160 mm. Motor je umiestnený v zadnom kolese a maximálna nosnosť bicykla je 120 kg.
V strednej časti sa nachádza len jedno ozubené koleso bez prešmykača, no v zadnej časti máme k dispozícii prehadzovač so 7 rýchlosťami. Ten funguje bezproblémovo, ovláda sa pákou a tlačidlom na riadidlách a je od značky Shimano.
Bicykel je odpružený. Vpredu je umiestnená klasická vidlica, ktorá má ale pomerne nízky zdvih, takže pri väčších obrubníkoch alebo dierach nemusí postačovať a občas sa ozve klepnutie, kedy vidlica narazí na svoje limity. Pozitívom je ale odpruženie sedadla, ktoré je veľmi jednoduché, no účinné. Funguje na podobnom princípe ako predná vidlica.
Vpredu nájdeme aj aktívne LED osvetlenie, ktoré sa zapína tlačidlom na riadidlách, no vzadu je umiestnená len červená odrazka. Škoda, že výrobca neumiestnil štandardné LED osvetlenie aj do zadnej časti.
Ovládanie a LED displej
Elektrický bicykel sa zapína tlačidlom vedľa LED displeja, ktorý je umiestnený na riadidlách. Pre zapnutie je potrebné mať vložený kľúč v spodnej časti batérie, pootočený o 45°. Ak chceš bicykel niekde odparkovať, jednoducho kľúčom pootočíš nazad a vyberieš ho, čím sa batéria uzamkne.
Displej má uhlopriečku približne 2.4″ a je podsvietený. Jeho viditeľnosť aj na priamom slnku je postačujúca. Dominantou displeja je zobrazenie aktuálnej rýchlosti v km/h. Okrem rýchlosti zobrazuje ale aj iné užitočné dáta, ako prejdenú vzdialenosť od posledného zapnutia, celkový nájazd, čas aktuálnej jazdy, stav batérie a aktuálny režim. Stav batérie zobrazuje len indikátor s piatimi dielikmi, no skôr by sme privítali percentuálne zobrazenie.
K dispozícii sú 4 režimy označené číselne (0 – 3), medzi ktorými sa prepína tlačidlami + a -. Prvý režim je bez elektrického pohonu, druhý len mierne pomáha motorom počas pedálovania. Plyn sa pridáva otočným voličom na pravej strane, ktorý je súčasťou gripu pre pravú ruku. Zaujímavé sú vyššie režimy – 2 a 3 kde už bicykel ide na elektrinu aj bez pomoci pedálov. Stačí sa mierne rozbehnúť na začiatku, a potom už len pridávať plyn. Režim 2 umožňuje dosiahnuť maximálnu rýchlosť okolo 20 km/h a posledný režim je nastavený na 25 km/h.
Maximálnu rýchlosť je však možné navýšiť až na 35 km/h v špeciálnom režime, do ktorého sa dostaneš súčasným stlačením tlačidiel + a – po dobu niekoľkých sekúnd. Následne sa tlačidlom pre vypnutie prepneš do módu P08, v ktorom sa nastavuje maximálna rýchlosť. Tlačidlom + sme si ju navýšili na 35 km/h. Nejde tak o žiadnu úpravu, ktorou by sme strácali záruku, keďže toto navýšenie rýchlosti prezentuje samotný výrobca.
Vedľa displeja sa nachádza ešte ovládanie predného svetla a klaksónu. Vedľa neho je umiestnený USB port, vďaka ktorému si môžeš dobiť smartfón počas jazdy bicyklom. Ide o zaujímavú vychytávku, no odporúčame zakúpiť si kvalitnejší držiak pre smartfón, než je ten v balení.
Pohodlie jazdy a naše postrehy
Jazda na elektrickom bicykli ADO A20 je celkom príjemná a pohodlná. Odpruženie postačuje pre jazdu v meste alebo aj v ľahkom teréne. Prispôsobenie výšky sedadla aj riadidiel sú tiež dostatočné. O niečo horšie je to pri rýchlosti 35 km/h, kde jazda už nie je príliš pohodlná, ak často prechádzaš rôznymi výtlkmi na rozbitých chodníkoch. Najlepšie sa nám preto jazdilo po bežných cestách a cyklochodníkoch.
Ako sme už spomenuli vyššie, zdvih prednej vidlice nie je najlepší, preto v ťažšom teréne predné koleso často narazí na svoje limity a pri maximálnom zatlačení sa dotýka blatníka, čo spôsobuje nepríjemné zvuky a otrasy vedúce do riadidiel. Bicykel ale nie je určený do ťažšieho terénu.
Ďalším nedostatkom, ktorý môžu pociťovať ľudia s väčšími rukami je umiestnenie plastovej časti s tlačidlami pre ovládanie LED svetla a klaksónu. To je umiestnené úplne tesne pri ľavom gripe, takže nám sa občas stávalo, že sme palcom ľavej ruky narážali pri prechode nerovnosťami do tejto časti, čím sme prišli k menším odreninám.
Klaksón je dostatočne hlasný a odporúčame ho používať s rozvahou a ohľaduplnosťou najmä voči chodcom. Ak ideš niekomu od chrbta a použiješ tento klaksón v tesnej blízkosti ľudí, ľahko ich vystrašíš, keďže je skutočne hlasný.
Slušný dojazd na jedno nabitie
Čo sa týka dojazdu, výrobca udáva maximálny dojazd na úrovni 80 km. Neuvádza ale, za akých podmienok bol tento dojazd meraný. My sme bicykel testovali s jazdcom o výške 185 cm s váhou 78 kg. Dojazd sme testovali najskôr pri maximálnej rýchlosti 25 km/h, keďže aj táto rýchlosť je mnohým postačujúca. S bicyklom sme jazdili po meste, väčšinu času po rovine alebo len v miernych kopcoch.
Využívali sme len elektrický pohon, bez dodatočnej pomoci pedálmi a celkovo sme dosiahli dojazd 36.2 km. Počas tohto merania sme si zapli aj sledovanie aktivity v smartfóne, ktorý nameral dĺžku jazdy 34.4 km. Keďže displej bicykla nezobrazuje percentuálny stav batérie, jazdili sme až do úplného vybitia, kedy nám zmizli všetky dieliky v symbole batérie.
Druhý test maximálneho dojazdu na jedno nabitie sme uskutočnili po odblokovaní maximálnej rýchlosti na 35 km/h. Znova sme si zapli aj sledovanie aktivity v smartfóne a jazdili sme len na elektrický pohon. Po vybití nám displej bicykla zobrazoval údaj 31.1 km. Aplikácia v smartfóne namerala 29.61 km.
Pri oboch testoch sme išli takmer rovnakú trasu a maximálny dojazd sa pri 35 km/h znížil len o 5 km. Výrobcom udávaný dojazd 80 km je tak samozrejme bez asistencie pedálmi nedosiahnuteľný, čo sa však dalo očakávať.
Nabíjanie batérie
ADO A20 disponuje 36V 10.4 Ah batériou, ktorá sa nachádza v ráme bicykla. Batéria je vyberateľná a nabíjať ju môžeš v bicykli alebo aj samostatne, po vybratí. Konektor na nabíjanie sa nachádza v ráme na opačnej strane poistnej páky, ktorou sa odomyká sklápací mechanizmus. Tu nám chýbala krytka nabíjacieho portu, takže sa doňho ľahko dostanú nečistoty.
Keďže bicykel má certifikáciu IPX5, mal by byť odolný voči striekajúcej vode. Práve preto sme očakávali, že nabíjací port bude zatesnený. Dodávaná nabíjačka má výkon 84W, napätie 42V a nabíjací prúd 2 A. Nabíjanie z úplného vybitia do plna trvá takmer 6 hodín.
ADO A20: Záverečné zhodnotenie
ADO A20 je veľmi zaujímavý skladací, elektrický bicykel. Jazdilo sa nám s ním príjemne a pohodlne. Odpruženie sedadla je skvelým pozitívom, ktoré pridáva na komforte jazdy. Bicykel je ideálnym spoločníkom na presun po meste, no zvládne aj ľahší terén v podobe lesných a poľných ciest.
Oceňujeme možnosť zvýšenia maximálnej rýchlosti na 35 km/h a dobrý dojazd na jedno nabitie. Menším negatívom je nie úplne dokonalý systém sklápania a nekvalitné uchytenie blatníkov.
ADO A20+
Expresné doručenie z európskeho skladu bez cla a DPH.
Tento produkt ti bude doručený expresne z lokálneho skladu v Európe. Dodanie z EÚ skladov väčšinou trvá 7-10 dní a doručuje kuriér. Pri dodaní už neplatíš žiadne poplatky navyše, žiadne clo ani DPH.
Ak ťa zaujíma čokoľvek iné, čo sme v recenzii nespomenuli, neváhaj nás kontaktovať prostredníctvom komentárov pod článok alebo prostredníctvom sociálnych sietí.