Elektromobilita naberá posledné roky na popularite, najmä vďaka rýchlosti a praktickosti vo väčších mestách, kde sú na dennom poriadku zápchy. Tento rok to umocnil ešte viac fakt, že pohonné hmoty sú extrémne drahé a ľudia hľadajú alternatívy. Veľmi obľúbeným dopravným prostriedkom sú najmä elektrické kolobežky. No pre ich majiteľov nemáme najlepšie správy, pretože sa chystá povinné poistenie pre kolobežkárov.
Tu nájdeš aj kolobežky do rýchlosti 25 km/h
Problém s narastajúcim počtom kolobežiek
So stúpajúcim počtom elektrických kolobežiek na cestách bolo len otázkou času, kedy sa pristúpi na nejakú reguláciu či práve, povinné poistenie. Ako informuje portál zoznam.sk, problematické boli nehodové a škodové udalosti, kde v drvivej väčšine prípadov elektrokolobežky nemali uzatvorené žiadne povinné zmluvné poistenie, ako je tomu pri autách. Potom bolo riešenie nehody s poisťovňou veľmi problematické. Týmto časom však už čoskoro odzvoní.
Jazda s elektrickou kolobežkou je pritom už teraz regulovaná zákonom o cestnej premávke, kedy vozidlo s prídavným motorčekom môže na chodníku jazdiť len rýchlosťou chodcov a na ceste musí dodržiavať platné pravidlá cestnej premávky. Naviac, takéto vozidlo smie viesť iba osoba staršia ako 15 rokov.
Portál zoznam.sk spresnil aj rýchlostné obmedzenie elektrokolobežiek, pri ktorom je už nutné vodičské oprávnenie:
“Pokiaľ schvaľovací orgán zaradí kolobežku do kategórie L, napr. L1 s najväčšou konštrukčnou rýchlosťou vyššou ako 25 km, v takom prípade by už jej vodič musel byť držiteľom vodičského oprávnenia AM,“ povedala Denisa Bárdyová z Policajného prezídia.
Veľa elektrických kolobežiek má kvôli tejto regulácii, ktorú má viacero štátov EÚ, obmedzovanú maximálnu rýchlosť, aj keď ich výkon dokáže dosiahnuť oveľa väčšie rýchlosti. Takéto kolobežky zvyknú mať na boku platformy nalepenú aj nálepku, že spĺňajú normu. Existuje však možnosť odomknúť vyššiu rýchlosť s tým, že elektrokolobežka má stále rýchlostný režim do 25 km/h a tak spĺňa reguláciu.
Kto je vinník pri nehode s kolobežkou?
Počet nehôd kolobežkárov s chodcami či autami stále pribúda a množstvo ľudí stále nevie, kto zodpovedá za škodu v prípade takejto udalosti. Portál opoisteni.sk informuje, že v prípade nehody elektrokolobežky a chodca na chodníku, kde je vinníkom jej vodič, plne zodpovedá za škody užívateľ kolobežky. Rovnako to je aj v prípade nehody elektrokolobežky s autom, ak je vinníkom nehody užívateľ elektrokolobežky.
„V prípade, že majiteľ kolobežky má uzatvorené poistenie domácnosti v rámci poistenia zodpovednosti príslušníkov domácnosti má poistené aj škody na zdraví či majetku, ktoré spôsobí svojou jazdou. Škodu v takom prípade za neho uhradí poisťovňa,“ pre portál zoznam.sk povedal Pavol Pastír z oddelenia poistenia zodpovednosti UNIQA poisťovňa.
Pavol Pastír spresnil fakt, že v prípade, ak sa jedná o zlý technický stav elektrokolobežky a ten nebol zjavný pre užívateľa kolobežky, v tom prípade už plnenie škôd ide na stranu majiteľa alebo prevádzkovateľa týchto elektrických kolobežiek. Tu si treba dávať pozor najmä pri požičiavaných elektrokolobežkách, ako napr. Bolt.
Veľmi nepekné video, ktoré zachytáva nehodu kolobežkára a automobilu pochádza zo susedného Česka. Na vine je kolobežkár, pretože ten nedal prednosť idúcim vozidlám.
Povinné poistenie pre kolobežkárov od roku 2024
Majitelia elektrických kolobežiek s rýchlosťou väčšou ako 25 km/h budú musieť myslieť od roku 2024 na novú povinnosť, ktorú schválil Európsky parlament. Povinné poistenie sa bude týkať aj kolobežiek s rýchlosťou väčšou ako 14 km/h a zároveň váhou presahujúcou 25 kg.
„Novinka by mala začať platiť o necelé dva roky, najneskôr od 1. januára 2024. Podľa nariadenia sa bude povinnosť týkať všetkých elektrických kolobežiek a tiež segwayov s rýchlosťou vyše dvadsaťpäť kilometrov za hodinu. Povinnosť sa týka aj majiteľov kolobežky, ktorá dosiahne rýchlosť cez štrnásť kilometrov a zároveň váži nad dvadsaťpäť kilogramov,“ napísal finsider.sk.
Nové povinné poistenie sa netýka elektrických bicyklov, no to neplatí pre všetky krajiny EÚ. Napríklad Nemecko a Francúzsko túto povinnosť zavedú aj pre elektrobicykle a ak sa budú chcieť Slováci na nich v týchto krajinách previesť, budú si ich musieť poistiť.
Ceny poistenia môžu byť na začiatku vysoké
Finančný analytik OVB Allfinanz Slovensko Marián Búlik pre portál finsider.sk uviedol, že ceny pre poistenie elektrokolobežiek budú poisťovne vyhodnocovať na základe doterajších štatistík škodových udalostí a spôsobených priemerných škôd.
“Cena za samotné PZP na elektrokolobežky bude záležať aj od toho, čo všetko bude dané poistenie kryť. Vo všeobecnosti, ak sa budeme baviť len čisto o zodpovednosti za škodu spôsobenú pri vedení elektrokolobežky, poistné by podľa mňa na začiatku nemalo presiahnuť 50 eur ročne,“ uviedol riaditeľ divízie neživotného poistenia z Finportalu Štefan Fajnor.
Čo si myslíš o tejto regulácii ty? Vyjadri nám svoj názor v ankete, prípadne zanechaj komentár pod článkom.
Mňa by len zaujímalo, či budú mať aj majitelia lesov poistené srnky a jelene. Lebo, kto mi preplatí škodu, ak mi vbehne srnka pod kolesá ?