Obľúbená čínska spoločnosť OnePlus, ktorú zakladal okrem iných aj Carl Pei, ktorý dnes stojí za značkou Nothing, patrí spolu s ostatnými populárnymi značkami ako Oppo, Vivo či realme pod čínsky konglomerát BBK Electronics. Kedysi veľmi populárna značka prichádzala so zabijakmi vlajkových lodí, no teraz sa celkom trápi, čo podčiarkuje aj tohtoročná najväčšia výstava smartfónov na svete.
OnePlus a Mobile World Congress 2022
OnePlus 10 Pro, ako najnovší vlajkový smartfón značky OnePlus, bol súčasťou aktuálneho veľtrhu Mobile World Congress 2022 v španielskej Barcelone. OnePlus tu nemal práve najväčší priestor a pokiaľ by si ich hľadal na mape výstavy, bolo by to márne. Mali totižto maličký stánok hneď vedľa toho od Oppo, čo je zároveň najväčšia značka BBK. Tam sa už nachádzala aj vlajková loď OnePlus 10 Pro.
Ako vidíš, priestor pre OnePlus bol skutočne minimálny. OnePlus 2.0, teda veľkolepé ohlásenie spolupráce OnePlus a Oppo pripomína pomaly, ale isto, skôr integráciu značky pod Oppo. A práve Oppo na svojom stánku predstavilo oveľa pokrokovejšie novinky, ako smartfón Find X5 Pro, 150 W nabíjanie alebo koncept 240 W nabíjania, ktoré pochopiteľne predčilo OnePlus.
Smartfóny pre mladých?
Napriek svojej kompaktnej veľkosti ponúkala časť stánku Oppo všetky vlajkové lode OnePlus od vzniku značky. Išlo o modely od OnePlus One (slávny model, ktorý sa dal kúpiť len na pozvánku) až po OnePlus 9 Pro, a následne mal samostatné miesto aj najnovší OnePlus 10 Pro. Pomyselný „zabijak vlajkových lodí“ je však dnes už minulosť. Prečo je tomu tak?
Prvé zariadenia OnePlus naozaj otriasli technologickým odvetvím, najmä vďaka vynikajúcemu pomeru ceny a výkonu, na pomery vtedajších vlajkových lodí. Revolučným bol OnePlus 3T, ktorý sa mohol po prvýkrát priamo objednať z e-shopu OnePlus, podobne ako ďalšie neskoršie vlajkové lode ako OnePlus 5, OnePlus 7 Pro či OnePlus 9 Pro.
Značka Oppo je síce veľká v zmysle aktívnej súčasti pod BBK Electronics, po stránke popularity medzi fanúšikmi však zatiaľ výrazne vedie OnePlus, čo sa týka mimo Číny. A to aj na americkom trhu, či dokonca na komunitných sociálnych sieťach, ako napríklad Reddit. Avšak aktuálne kroky naznačujú, že práve Oppo chce vlastník týchto značiek posunúť na novú úroveň.
Realme ako vychádzajúca hviezda
Staré príslovie, „čísla neklamú,“ platí najmä o predajoch jednotlivých značiek, ktoré patria pod BBK Electronics. Napriek tomu, že v prvej päťke celosvetového rebríčka sa nachádza len Oppo, netreba sa nechať oklamať. Pretože už na šiestom a siedmom mieste tejto celosvetovej štatistiky najväčších výrobcov smartfónov sa nachádzajú ďalšie značky BBK Electronics.
Ide konkrétne o Vivo a realme, čo rozhodne nie sú zanedbateľné počty kusov smartfónov. Ak si napríklad zrátame podiely výrobcov Oppo, Vivo a realme za rok 2021, dostaneme sa na číslo väčšie, ako má konkurenčné čínske Xiaomi. Naopak OnePlus spadá hlboko nižšie, do kategórie označenej ako „Iné“.
Svoje o tom hovorí aj postavenie LG. Tento juhokórejský výrobca ukončil v polovici roka 2021 svoje pôsobenie na trhu so smartfónmi a aj napriek tomu zaznamenal až 1,53%. Uvedené čísla teda značia, že OnePlus dosiahlo za uplynulý rok ešte menej ako 1,53% podielu na trhu.
Zo značiek patriacich pod BBK Electronics žiari najmä realme, ktoré akosi prebralo úlohu dostupných smartfónov určených najmä pre mladých a dynamických používateľov. Táto značka uvádza na trh jedno zariadenie za druhým. Neuveriteľné tempo nám, koncovým zákazníkom, prináša nielen nové smartfóny, ale aj tablety, notebooky či true-wireless slúchadlá do uší.
Už na prvý pohľad tak môže ísť o odlišnú stratégiu, ktorá skôr pripomína konkurenčný ekosystém Xiaomi produktov. OnePlus pri svojej premiére začínalo s jednoduchým portfóliom v podobe jedného zariadenia, ktoré bolo neskôr doplnené o novú a lacnejšiu sériu či o originálne príslušenstvo od výrobcu.
Pre porovnanie, OnePlus predáva produkty už od roku 2013, zatiaľ čo mladé a úspešné realme len od roku 2018.
Značka na okraji pozornosti BBK Electronics
OnePlus má však jedno pomyselné „eso v rukáve“. A ide konkrétne o dostupnosť a predaj v Spojených štátoch amerických. Dokonca ani Oppo ako piaty najväčší výrobca tu svoje smartfóny nepredáva. OnePlus tak na tomto trhu získalo nesmiernu výhodu v rámci súčasného portfólia smartfónov patriacich pod konglomerát BBK Electronics.
V celosvetovom meradle to však neurobí príliš veľký rozruch. Výrobcovia ako LG, Motorola alebo dokonca HTC sa pokúšali prelomiť extrémne silnú pozíciu Apple a Samsung smartfónov na tamojšom trhu, avšak ani jednému sa to nepodarilo. Značka OnePlus sa pokúsila nadviazať spoluprácu s operátormi T-Mobile a Verizon, avšak ani to neprinieslo zmenu.
Spomínaný Verizon už dokonca smartfóny OnePlus ani nepredáva. Aj to môže byť dôvod, prečo OnePlus váha s najvybavenejšími prémiovými produktmi a skôr sa sústredí na cenovo dostupnejší segment strednej triedy, v ktorom vidí medzeru, a to aj na americkom trhu. Dominancia Apple a Samsung smartfónov je totiž najvýraznejšia práve pri vlajkových smartfónoch.
Výrobca smartfónov strednej triedy bez prémiového modelu, ktorý by mohol konkurovať smartfónom ako Samsung Galaxy S22 Ultra alebo Apple iPhone 13 Pro Max si tak tento rok nevyslúžil ani vlastný stánok na veľtrhu MWC 2022. My v redakcii sme zvedaví, ako sa tejto značke bude dariť aj naďalej, najmä v strednej a vyššej strednej triede produktov a pod krídlami výrobcu Oppo.
Ako sa ti páči čínska značka OnePlus? Chcel/a by si si prečítať podobný článok aj o situácii ostatných čínskych výrobcov? Svoje postrehy a názory nám môžeš pokojne napísať nižšie, do diskusie pod článkom. Sleduj aj náš web China Planet, prihlás sa na odber noviniek a pridaj sa k nám na Facebooku aj na našom YouTube kanály, kde pre teba chystáme ďalšie zaujímavé video recenzie.